image1 image2 image3 image4 image5

„Mieszkanie bez książki ciemniejsze jest niż bez lampy.”

Henryk Sienkiewicz

Jesteś tutaj: Start

wwe_b

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

BM
Dziękujemy księgarni internetowej BookMaster za nieodpłatne przekazanie książek.

Audiobooki
Wpisany przez Maciej Bidelski   
poniedziałek, 19 września 2016 12:47

Aleksìevìč Svâtlana Alâksandraŭna, Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka, czyta Krystyna Czubówna, Wołowiec, Wydawnictwo Czarne, 2016, 2 płyty (CD MP3) (24 godz. 38 min.), ISBN 978-83-8049-292-9.
GCWYP 495 DD
(ZAMÓW)

11

Białoruska pisarka i dziennikarka, laureatka literackiej Nagrody Nobla w 2015 Swietłana Aleksijewicz w reportażach przedstawia historie opowiadane jej przez obywateli byłego Związku Radzieckiego. Jest to obraz przejścia od epoki Gorbaczowa do epoki Jelcyna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Haman Wojciech, Gut Jerzy, Psychologia szefa. Cz 2, Coaching narzędziowy, Szefie, coaching jest łatwy, bo wszyscy jesteśmy coachami, czyta Cezary Morawski, Warszawa, Kontrakt-OSH, Gliwice, Helion, cop. 2016, 1 dysk optyczny (CD-MP3) (3 godz. 9 min), ISBN 978-83-283-2535-7.
GCWYP 523 DD
(ZAMÓW)

1

Autorzy pokazują, że metoda coachingu narzędziowego to prosta i naturalna metoda rozwoju nowych umiejętności, której można używać w każdej relacji — zawodowej i osobistej, w roli szefa, rodzica, nauczyciela czy przyjaciela.

 

 

 

 

 

 

 



Kuźniak Angelika, Stryjeńska. Diabli nadali, czyta Dorota Segda, Wołowiec, Wydawnictwo Czarne, 2016, 1 dysk optyczny (CD) (11 godz.), ISBN 978-83-8049-289-9.
GCWYP 546 DD
(ZAMÓW)

a5

Opowieść o życiu twórczym i prywatnym wyjątkowej malarki Zofii Styjeńskiej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Austen Jane, Perswazje, przełożyła Ewa Partyga, czyta Kamila Kuboth, Warszawa, Prószyński Media, 2016, 1 dysk optyczny (CD MP3) (9 godz. 15 min), ISBN 978-83-8097-625-2.
GGCWYP 521 DD
(ZAMÓW)

a4

Intrygujący romans ze znakomitym portretem angielskiej szlachty XIX wieku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Shakespeare William, Król Lear, Warszawa, Agora, Fonopolis, 2016, 1 dysk optyczny (CD MP3) (4 godz. 18 min), ISBN 978-83-934688-5-0.
GCWYP 510 DD, ZYWYP 12 DD
(ZAMÓW)

a3

Jedna z bardziej znanych sztuk Szekspira w postaci bardzo dobrze przygotowanego słuchowiska, w kórym biorą udział gwiazdy polskiego kina i teatru.
Występują:
LEAR – KRÓL BRYTANII – Krzysztof Gosztyła
BŁAZEN – Marian Opania
GONERYLA – Dorota Landowska
REGANA – Marta Żmuda Trzebiatowska
KORDELIA – Anna Cieślak
KRÓL FRANCUSKI – Marek Barbasiewicz
KSIĄŻĘ BURGUNDZKI – Marcin Troński
KSIĄŻĘ KORNWALII – Tomasz Marzecki
KSIĄŻĘ ALBANII – Marek Lewandowski
HRABIA KENT – Adam Woronowicz
HRABIA GLOUCESTER – Krzysztof Wakuliński
EDGAR – Mariusz Bonaszewski
EDMUND – Krzysztof Banaszyk
KURAN – Robert Czebotar
DOKTOR – Stefan Knothe
OSWALD – Adam Bauman
STARZEC – Stanisław Brudny
RYCERZ – Zbigniew Suszyński
SZLACHCIC – Mirosław Wieprzewski
SŁUGA – Wojciech Duryasz
OFICER – Paweł Szczesny


Kasdepke Grzegorz, Kacperiada. Opowiadania dla łobuzów i nie tylko, czyta Jarosław Boberek, Warszawa, Biblioteka Akustyczna, 2016, 1 dysk optyczny (CD-MP3) (95 min), ISBN 978-83-8082-048-7.
GCWYP 535 DD, ZYWYP 26 DD
(ZAMÓW)

a1

Zbiór zabawnych historyjek z życia trzyosobowej rodziny z pięcioletnim Kacperkiem w roli głównej. Książka otrzymała Nagrodę im. Kornela Makuszyńskiego i Wyróżnienie Polskiej Sekcji IBBY.

 

 

 

 

 

 

 

 


Fruga Bernard, Od przedszkola do Doliny Krzemowej, Kraków, CEBP 24.12, 2016, 1 płyta (CD MP3) (9 godz. 42 min), ISBN 978-83-64631-59-7.
GCWYP 543 DD
(ZAMÓW)

0002

Książka przedstawia działania wychowawcze, które pomagają wyposażyć dziecko we wszystko, czego potrzebuje aby skutecznie wejścia w dorosłe życie.

 

 

 

 

 

 

 

 



Ingelman-Sundberg Catharina, Seniorzy w natarciu, czyta Artur Barciś, Katowice, Wydawnictwo Sonia Draga, cop. 2016, 1 płyta (CD MP3) (11 godz. 32 min), ISBN 978-83-7999-679-7.
GCWYP 525 DD (ZAMÓW)

4

Zabawna opowieść o grupie emerytów, którzy zakładają Emerycką Szajkę, aby jak Robin Hood zabierać bogatym i rozdawać potrzebującym. Pełna humoru komedia kryminalna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Burnett Frances Hodgson, Mała księżniczka, czyta Anna Seniuk, Warszawa, Albatros Records - Wydawnictwa Muzyczne, Bellona, 2016, 1 płyta CD MP3 (9 godz. 44 min), ISBN 978-83-11-14187-2.
GCWYP 512 DD (ZAMÓW)

5

Klasyczna i wzruszająca powieść. Historia bogatej ośmioletniej Sary, której życie ulega zmianie po bankructwie i nagłej śmierci ojca.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tkaczyk Lech, Jak żuraw z bocianem liczyli. Bajka edukacyjna dla dzieci, czyta Karolina Gorzkowska, Wrocław, Wydawnictwo Astrum, 2016, 1 płyta CD (6 min 47 s), ISBN 978-83-7277-889-5.
GCWYP 505 DD (ZAMÓW)

0001

Bajka czytana przez Karolinę Gorzkowską autorstwa Lecha Tkaczyka w prosty i ciekawy sposób zapoznaje dzieci z cyferkami i liczeniem. Dowcipna historia w formie wiersza przedstawia też wiedzę na temat uniwersalnych ludzkich wartości oraz życia rodzinnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tkaczyk Lech, Jak zwierzęta w lesie Święta wyprawiały. Bajka edukacyjna dla dzieci, czyta Barbara Gałczyńska, Wrocław, Wydawnictwo Astrum 2016, 1 płyta CD (14 min 07 s), ISBN 978-83-7277-909-0.
GCWYP 504 DD (ZAMÓW)

0002

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tkaczyk Lech, Jak wilka Panka lis Chytrus chciał oszukać. Bajka edukacyjna dla dzieci, czyta Karolina Gorzkowska, Wrocław, Wydawnictwo Astrum, 2016, 1 płyta CD (13 min 16 s), ISBN 978-83-7277-887-1.
GCWYP 503 DD (ZAMÓW)

0003

Bajeczki Lecha Tkaczyka czytane przez Karolinę Gorzkowską kierowane są dla dzieci w wieku przedszkolnym. W prosty i ciekawy sposób uczą i opowiadają o tym co najważniejsze w życiu, dlaczego nie wolno oszukiwać, jak ważna jest praca i kiedy można zostać nagrodzonym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy, czyta Artur Barciś, Warszawa, Bellona, Albatros Records - Wydawnictwo Muzyczne, 2016, 1 płyta (CD-MP3) (9 godz. 4 min), ISBN 978-83-11-14185-8.
GCWYP 465 DD

1

„Książka dla najmłodszych czytelników o małym chłopcu, synu króla. Po śmierci ojca Maciuś zostaje królem. Chce pokazać, że jest odważny jak jego przodkowie. Gdy wybucha wojna, Maciuś przebiera się za zwykłego żołnierza i wyrusza na front. Tam uczy się pokory i szacunku dla życia.

Po wojnie Maciuś coraz bardziej wyrywa się spod etykiety i wprowadza wiele reform. Kiedy znów wybucha wojna, Maciuś pokonany i skazany na zesłanie na bezludną wyspę. Wzruszająca, wspaniała powieść, obowiązkowa lektura kolejnych pokoleń młodych czytelników.”

opis wydawcy

 

 

 

 

 


Twain Mark, Przygody Tomka Sawyera, przekł. Marceli Tarnowski, czyta Włodzimierz Press, Warszawa, Bellona, Albatros Records - Wydawnictwo Muzyczne, 2016, 1 płyta (CD MP3) (9 godz. 20 min), ISBN 978-83-11-14186-5.
GCWYP 462 DD

2

„Powieść Marka Twaina, wydana po raz pierwszy w 1876 roku, niemal z miejsca doczekała się wielkiej popularności wśród dzieci. Ukazuje przygody małego chłopca w miasteczku na środkowym Zachodzie Stanów Zjednoczonych, porusza czytelników komizmem, wiernie odmalowaną obyczajowością i nastrojem grozy. Powieść przeszło sto lat temu została przełożona pierwszy raz na język polski, doczekała się licznych adaptacji filmowych, a Twain napisał jeszcze trzy książki będące kontynuacją Przygód Tomka Sawyera, dzieła, które przyniosło mu międzynarodową sławę.”

opis wydawcy

 

 

 

 


Dziewiecki Marek, Uzależnienia. Jak je pokonać? Jak przed nimi chronić?, rozmawiała Aleksandra Pietryga, Kraków, Wydawnictwo eSPe, 2016, 1 płyta (CD-audio), ISBN 978-83-7482-745-4.
GCWYP 470 DD

3

Bóg obdarzył nas wolnością po to, byśmy mogli wybierać drogę błogosławieństwa i życia. Niektórzy używają wolności w taki sposób, że ją tracą, popadają w uzależnienia, krzywdzą samych siebie oraz innych ludzi. Uzależnienia stały się epidemią dwudziestego pierwszego wieku. Wypaczają nasze pragnienia i niszczą nasze więzi.
Płyta ks. Marka Dziewieckiego "Uzależnienia. Jak je pokonać? Jak przed nimi chronić tych, którzy chcą rozumieć sytuację osób uzależnionych i pomagać im w uratowaniu życia. Jej adresatami są także osoby, które pragną chronić same siebie oraz innych ludzi przed utratą wolności.

Zawartość płyty:
01: Dlaczego wpadamy w nałogi?
02: Mechanizmy uzależnienia.
03: Zachowania i manipulacje osób uzależnionych.
04: Poznanie prawdy – początek nowego życia.
05: Na czym polega proces 12 kroków?
06: Czy niektórzy ludzie rodzą się z predyspozycjami do nałogów?
07: Czy współczesny świat sprzyja nałogom?
08: Krzywda, wina, grzech i zadośćuczynienie... Czy zachowania osób uzależnionych podlegają ocenie moralnej?
09: Sytuacja dzieci alkoholików.
10: Trzy nieskuteczne modele zapobiegania uzależnieniom.
11: Wychowanie do wolności.

opis wydawcy



Aleksijewicz Swietłana, "Wojna nie ma w sobie nic z kobiety" [audiobook], czyta Krystyna Czubówna, Wołowiec Wydawnictwo Czarne, cop. 2010, 1 płyta CD w formacie mp3, ISBN 978-83-7536-394-4, 14 godz 28 min, GCWYP 353 DD, GCWYP 92 DD.

pa 1

"Wojna nie ma w sobie nic z kobiety" była gotowa już w 1983 roku. Dwa lata przeleżała w wydawnictwie. Autorkę oskarżono o "pacyfizm, naturalizm oraz podważanie heroicznego obrazu kobiety radzieckiej". W okresie pieriestrojki książka prawie jednocześnie ukazywała się w odcinkach w dwóch rosyjskich czasopismach: "Oktiabr" i "Roman-gazieta" i została opublikowana w dwóch wydawnictwach: mińskim Mastackaja Litaratura oraz moskiewskim Sowietskij Pisatiel. Łączny nakład wyniósł prawie dwa miliony egzemplarzy. Jegor Letow, założyciel i wokalista legendarnego rosyjskiego zespołu punkrockowego Grażdanskaja Oborona, napisał piosenkę zainspirowaną opowiedzianymi przez Aleksijewicz historiami. Na podstawie zbioru reportaży "Wojna nie ma w sobie nic z kobiety" powstał też cykl filmów dokumentalnych, wyróżniony m.in. Srebrnym Gołębiem na Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku.

"To książka pasjonująca - i wstrząsająca. Wielka białoruska reporterka, Swietłana Aleksijewicz, jedna z najwybitniejszych dziennikarek Europy, na miarę Oriany Fallaci, zapisała wojnę... kobiet. W drugiej wojnie światowej bowiem walczyły przeciw Niemcom hitlerowskim kobiety - rosyjskie, białoruskie, ukraińskie. Z bronią w ręku. Strzelając, rzucając granatami, wysadzając. Jako żołnierze pierwszej linii, jako zwiad, jako dywersantki. A więc - zabijając i same ginąc. W tej książce nie ma patetycznych komentarzy autorskich. Jest zapis opowieści tych kobiet, które przeżyły..."
Stefan Bratkowski

"Księga Swietłany Aleksijewicz ma szanse nie tylko na rozgłos, ale i na lekturę uważną. Nie jest jedynie zbiorem wyznań i relacji o losach kobiet sowieckich, uczestniczących bezpośrednio w minionej wojnie, choć i to stanowi ewenement bez precedensu. Przez przytoczone w niej zwierzenia przebijają się co rusz świadectwa składające się na nieznany lub ukrywany obraz codzienności sowieckiej; są równie wymowne jak opisy przeżyć, cierpień i wojennych przygód relatorek."
Prof. Jerzy Pomianowski

"Swietłana Aleksijewicz uporczywie walczy o pamięć, pisze o wojnie, patrząc oczami kobiet, i nagle okazuje się, że takiej wojny nie znaliśmy - że "przed nami ukryty jest cały świat". Przebija się przez mur stereotypów i niechęci, także ze strony samych bohaterek, i spisuje zapomniane historie. Historie, które muszą urodzić się na nowo".
Sylwia Chutnik

Swietłana Aleksijewicz (ur. 1948), białoruska pisarka i dziennikarka, laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie literatury 2015. Książka "Wojna nie ma w sobie nic z kobiety" (Czarne 2010) została uhonorowana Literacką Nagrodą Europy Środkowej Angelus oraz Nagrodą im. Ryszarda Kapuścińskiego.

źródło: https://czarne.com.pl/katalog/autorzy/swietlana-aleksijewicz


Hugo-Bader Jacek, "Biała gorączka" [audiobook], czytają Jacek Hugo-Bader i przyjaciele, Wołowiec, Wydawnictwo Czarne, cop. 2009, 1 płyta CD w formacie mp3, 11 godz 40 min, ISBN 978-83-7536-359-3, GCWYP 91 DD.

pa 2

Relacja z wyjazdu do Rosji. Dużo faktów, trochę historii, rzeczywistość w anegdocie i reportażu. Autor opowiada m.in. o hipisach, narkomanach, psach wegetarianach, bezdomnych, o sprzedaży nerki, rozbitym samochodzie, kajakowaniu na Bajkale, piciu alkoholu. Bardzo poruszająca książka. Przytłacza rozmiar zepsucia, patologii i bezradności jednostki.

„Pojechałem do ZSRR kilka razy w 1991 i 1992 roku i więcej nie chciałem. Fantastyczni ludzie i obraza rozumu. Wielka sztuka i poniżające poszukiwania z opuszczonymi spodniami choć kawałka papieru toaletowego. Wspaniała architektura i okno wychodzące na górę śmieci na wysokość drugiego piętra. Zabrakło mi wtedy reporterskiego zrozumienia, zabrakło determinacji. I oto Jacek Hugo-Bader wchodzi w imperium dla mnie. Bo kiedy czytam jego reportaże, mam wrażenie, że specjalnie dla mnie-czytelnika przeżywa te wszystkie przygody. Przeżywa je niejako w moim imieniu. Wiem, że inni też mają takie wrażenie: czytają i czują, że to jest ich człowiek tam. I włazi, gdzie ja bym się bał wleźć. Ryszard Kapuściński opisywał imperium z lotu ptaka; uchwycił mechanizmy myślenia, zachowań, procesów. Hugo-Bader opisuje imperium z perspektywy wałęsającego się psa; chwyta mechanizmy myślenia, zachowań, procesów i na dodatek szczura za ogon.”
Mariusz Szczygieł, reporter

„Biała gorączka (obłęd opilczy) jest efektem długiego ciągu alkoholowego, nazywanego po rosyjsku zapojem. Jej objawy to bezprzedmiotowy strach, halucynacje i agresja. Postsowiecki świat opisany przez Hugo-Badera to rzeczywistość w delirium tremens... W takie obszary turyści się nie zapuszczają, nie rekomendują ich też biura podróży. To przestrzeń włóczęgów wszech maści. Świetna proza!”
Mariusz Wilk

źródło: https://czarne.com.pl/katalog/ksiazki/biala-goraczka http://merlin.pl/Biala-goraczka_Jacek-Hugo-Bader/browse/product/1,866098.html#fullinfo


Bator Joanna, "Ciemno, prawie noc" [audiobook], czyta Anna Buczek, Warszawa, Grupa Wydawnicza Foksal, cop. 2013, 1 płyta CD w formacie mp3, 15 godz. 36 min, ISBN 978-83-280-0840-3, GCWYP 147 DD.

pa 3

"Nową książką Joanna Bator udowadnia, że jest jedną z najciekawszych polskich pisarek średniego pokolenia. Jej powieść "Ciemno prawie noc" zabiera nas – podobnie jak świetnie przyjęte "Piaskowa góra" i "Chmurdalia" – w podróż na Śląsk, do Wałbrzycha. Tym razem jednak to bardziej mroczna wyprawa. Wraz z Alicją Tabor – bohaterką książki, reporterką z jednej z gazet – będziemy poznawali bolesną, sięgającą II wojny światowej, historię jej rodziny i związanych z nią osób.
Alicja przyjeżdża z Warszawy do Wałbrzycha, swojego rodzinnego miasta, po to, by napisać artykuł o tajemniczym zniknięciu trójki dzieci – Andżeliki, Patryka i Kalinki. Sprawa wiąże się z innymi, niewyjaśnionymi zdarzeniami – w mieście doszło do serii okrutnych zachowań wobec zwierząt, znaleźli się też tacy, którzy ogłosili się prorokami. Alicja zamieszkuje w starym, poniemieckim domostwie i zbierając materiały do reportażu, zaczyna rozmawiać z okoliczną, dziwnie zachowującą się ludnością. Z jej splątanych opowieści dowiaduje się prawdy na temat siebie samej i swojego tragicznego dzieciństwa na które cieniem położyło się szaleństwo matki i śmierć siostry, zafascynowanej legendą zamku Książ i jego pięknej mieszkanki, księżnej Daisy, na którą została rzucona klątwa…
Podobnie jak w poprzednich książkach, i tu Bator korzysta z wielu gatunków literackich, by utkać z nich jedyną w swoim rodzaju opowieść. Odważnie wykorzystuje konwencję powieści gotyckiej, ale i psychologicznej czy kryminalnej. Całość nie służy jednak, jakby się mogło zdawać, zabawie w parodiowanie gatunków literackich. Co ciekawe bowiem, mimo nawiązania do bardzo podatnego na humorystyczne dziś odczytanie gotyku, z "Ciemno, prawie noc" wyłania się poważna refleksja na temat świata – przesiąkniętego złem (tu noszącego bajkową nazwę kotojadów), cierpieniem historycznym, szaleństwem i tragedią tych, którzy poprzez swoją wrażliwość nie potrafią tego ciężaru unieść.
Przeszłość okazuje się trudnym, jeśli nie niemożliwym do pokonania brzemieniem, historia lubi się powtarzać, demony mogą zbudzić się na nowo w każdej chwili. A gdzieś poza tymi refleksjami natury ogólnej rozgrywa się przecież i historia samotności głównej bohaterki, która nie może wejść w głęboki, satysfakcjonujący związek z ludźmi. Bator wszystko opisuje językiem, w którym prostota stylu sąsiaduje z poezją, legenda przeplata się z surową współczesnością. Ciekawa, oryginalna książka".
Patrycja Pustkowiak – pisarka, autorka książki "Nocne zwierzęta"

źródło: http://www.instytutksiazki.pl/ksiazki-detal,literatura-polska,8937,ciemno--prawie-noc.html



Hłasko. M., : Andrzej Seweryn czyta "Następnego do raju" Marka Hłaski, Warszawa, 2007, [CD-ROM]

1. Andrzej-Seweryn-czytaPierwszą ukończoną powieść Marka Hłaski, jednego z naczelnych polskich buntowników współczesności, nazywano PRL-owskim westernem, słowiańską odpowiedzią na twórczość Hemingwaya. Akcja utworu zawierającego elementy kryminału toczy się w górach w okolicach Bystrzycy Kłodzkiej (a w ekranizacji tej powieści pt. "Baza ludzi umarłych" w Bieszczadach) w odciętej od świata bazie transportowej. Żyje tu grupa życiowych rozbitków, która pracuje przy zwózce drzewa. Wszystko wydaje się tu zagrażające: samochody z demobilu rozlatujące się w trasie, wszechogarniające zimno, zabłocone, nierówne drogi. Trzeba przyznać – nikomu nie jest tu lekko. Zasady, jakie się tam przyjmuje, są bezwzględne. Istniejące konflikty pogłębia jeszcze pojawienie się człowieka przysłanego przez partię oraz jego żony, która zostaje jedyną kobietą w tej zamkniętej, męskiej społeczności. Nastrój jest przygnębiający – bohaterowie rywalizują ze sobą o wszystko, nawet o lepszy sprzęt. Żyją wspomnieniami, nie patrzą w przyszłość i na pewno nie cieszą się z nadchodzącego poranka. Wiele tekstów Hłaski stało się inspiracją dla słuchowisk i spektakli teatralnych. Na podstawie tej powieści w 1958 r. powstał film „Baza ludzi umarłych” w reż. Czesława Petelskiego. Dzieło Hłaski czyta Andrzej Seweryn, a nagranie zrealizowano wg adaptacji Polskiego Radia. W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktora oraz zdjęcia z przedstawień i filmów, w których występował, m.in. „Śluby panieńskie”, „Ziemia obiecana”, „Pan Tadeusz”.
Nagranie według adaptacji Polskiego Radia, 1980.
Czas nagrania: 3 godz. 56 min.

 

 

 


Mann T., Gustaw Holoubek czyta "Doktora Faustusa" Tomasza Manna Warszawa, cop. 2007, [CD-ROM]

2. Gustaw-Holoubek-czytaMotyw człowieka, który zawiera pakt z diabłem, wykorzystywany był przez pisarzy wielokrotnie. Tomasz Mann posłużył się nim bynajmniej nie po to, by stworzyć kolejną wariację na ten temat. Przyświecał mu inny cel. „Doktor Faustus” to historia kariery fikcyjnego kompozytora Adriana Leverkühna, muzyka, teologa. Podobnie jak Faust z XVI-wiecznej legendy zafascynowany jest poznaniem wykraczającym poza normalne możliwości człowieka. Zawiera więc pakt z diabłem. Ma zdobyć wielką sławę jako muzyk i przez 24 lata być poważanym artystą, ale potem musi oddać swoją duszę siłom nieczystym. Okres pomyślności mija zaskakująco szybko. Kompozytor, aby rozliczyć się ze swoimi grzechami, tworzy dzieło swojego życia, oratorium „Lament Doktora Faustusa”. Mann w trakcie pisania swojego legendarnego utworu studiował biografie geniuszy, długo rozmawiał z filozofami, np. z Theodorem Adorno, który swoje refleksje na temat sytuacji podsumował zdaniem, że pisanie poezji po Auschwitz nie jest już możliwe. Książka również dotyka tego problemu, jest wielką alegorią upadku Niemiec pod rządami nazistów. Główny bohater na wzór ówczesnych intelektualistów zawiera pakt z diabłem (symbolizuje on w powieści Adolfa Hitlera), co powoduje w nim nieludzką przemianę. Taką, jakiej uległy Niemcy w latach 30. Powieść czyta Gustaw Holoubek, a nagranie zrealizowano wg adaptacji Polskiego Radia. W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktora oraz zdjęcia z wybitnych przedstawień i filmów, w których występował, m.in. „Kordian”, „Król Lear”, „Zygfryd”.
Tyt. oryg.: "Doktor Faustus". Komentarz Pawła T. Felisa i Bartosza T. Wielińskiego w jęz. pol. Nagranie z 1986 r. według adaptacji Polskiego Radia.
Czas nagrania: 12 godz. 44 min.

 

 

 


Lindgren A., Irena Kwiatkowska czyta "Dzieci z Bullerbyn" Astrid Lindgren , Warszawa, cop. 2007, [CD-ROM]

3. Irena kwiatkowska czytaAstrid Lindgren powołała do życia mnóstwo niezwykle barwnych światów i bohaterów, m.in. Pippi Pończoszarkę, znaną chyba wszystkim maluchom. Autorka już od dziecka miała szalone pomysły i nieskrępowaną fantazję. Wraz ze swoim rodzeństwem bawiła się na drzewie, podmieniała jajka ptakom. Była pierwszą dziewczyną w swoim małym, szwedzkim miasteczku, która w wieku 17 lat obcięła na krótko włosy. Zupełnie jak w jej książkach. Trudno się dziwić, że na jednej Pippi jej barwne historie się nie skończyły. Tym razem postawiła na bandę kompletnie nieprzewidywalnych dzieciaków z osady Bullerbyn. Każdy, kto zetknie się z tą opowieścią, na długo zapamięta trzy domki jednorodzinne, lipę pomiędzy nimi, specjalny system porozumiewania się za pomocą sznurka i latarek, zabawy przy snopach siana. Niezwykle inspirująca historia o dzieciństwie, marzeniach i beztrosce. Powieść Lindgren czyta Irena Kwiatkowska, a nagranie zrealizowano wg adaptacji Polskiego Radia. W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktorki oraz zdjęcia z przedstawień i filmów, w których występowała, m.in. „Czterdziestolatek”, „Wojna domowa”, „Tango”, „Wyzwolenie”.
Tyt. oryg.: "Bullerbyboken". Komentarz Pawła T. Felisa i Justyny Wodzisławskiej w jęz. pol. Nagranie z 1978 r. według adaptacji Polskiego Radia.
Czas nagrania: 6 godz. 55 min.

 

 

 


Newerly I., Jan Peszek czyta "Zostało z uczty bogów" Igora Newerlego, Warszawa, cop. 2007, [CD-ROM]

4. Jan Peszek czytaWydana w 1986 r. książka „Zostało z uczty bogów” to przede wszystkim klasyczny Bildungsroman – rzecz o kształtowaniu światopoglądu i życiowej postawy młodego bohatera, tu samego autora, Igora Newerlego. W tej sfabularyzowanej biografii autor ukazuje nam swoje dorastanie: od beztroskiego dzieciństwa w Białowieży, przez I wojnę światową, zainteresowanie bolszewizmem i komsomolski fanatyzm, aż do pozbycia się wszelkich złudzeń wobec rewolucji, sowieckie więzienie i ucieczkę do Polski. „To nie inspiracja, to powód” – powiedział autor o związkach między fabułą a własną biografią. Bohater książki, na początku gorliwy rewolucjonista, dość szybko dostrzega pułapkę, do której może go ona zaprowadzić. Dzieje się to dużo szybciej niż w przypadku samego autora, który tym gestem mógłby wpisać się w nurt prozy rozliczeniowej. Chwila zadumy nad jednym z rodzinnych grobów zapoczątkowała bowiem fascynującą opowieść o przeszłości, o wczesnych latach dziecięcych w cieniu wielkiej puszczy, o dorastaniu w ogarniętej rewolucją Rosji radzieckiej. Powieść czyta Jan Peszek, a nagranie zrealizowano wg adaptacji Polskiego Radia. W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktora oraz zdjęcia z przedstawień, w których występował, m.in. „Trans-Atlantyk”, „Pożegnanie jesieni”, „Republika marzeń”.
Komentarz Romana Pawłowskiego i Marka Łuszczyny w jęz. pol. Nagranie z 1988 r. według adaptacji Polskiego Radia.
Czas nagrania: 3 godz. 31 min

 

 

 


Austen J., Joanna Szczepkowska czyta "Dumę i uprzedzenie" Jane Austin, Warszawa, cop. 2008, [CD-ROM]

5. Joanna-Szczepkowska-czytaW czasach, kiedy małżeństwo było dla kobiety jedyną dostępną karierą, na szczęście nie wszystkie chciały wybrać taką drogę życiową. Książka przedstawia sylwetkę właśnie jednej z tych, które nie przyjęły ówczesnego światopoglądu. Napisana w konwencji romansu powieść społeczno-obyczajowa ukazuje życie angielskich wyższych sfer na przełomie XVIII i XIX w. Z takiego środowiska wywodzi się Elizabeth Bennet – inteligentna, niezależna, młoda kobieta. Na jej drodze staje specyficzny jegomość, pan Darcy. Zamknięty w sobie (jej zdaniem wyniosły), krytycznie patrzący na świat (jej zdaniem zarozumiały). Rodzice dziewczyny skuszeni jego ogromnym majątkiem planują wydać ją za starego kawalera. Elizabeth słyszy jednak na balu, jak pan Darcy plotkuje na jej temat, i to w sposób mało pochlebny. Postanawia sobie, że nigdy nie pokocha tego okropnego mężczyzny. W plebiscycie BBC w 2003 r. na ulubioną książkę brytyjskiego czytelnika (UK’s Best-Loved Book) „Duma i uprzedzenie” zajęła drugie miejsce, zaraz po „Władcy pierścieni”. Powieść Jane Austen czyta w tym wydaniu Joanna Szczepkowska W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktorki oraz zdjęcia z przedstawień, w których występowała, m.in. „Trzy siostry”, „Wiśniowy sad”, „Śluby panieńskie”.
Czas nagrania: 13 godz. 30 min.

 

 

 


Hraba B., Kazimierz Kaczor czyta "Obsługiwałem angielskiego króla" Bohumila Hrabala, Warszawa, cop. 2007. [CD-ROM]

6. Kazimierz-Kaczor-czytaPodobno Bohumil Hrabal był pełen kompleksów i nigdy nie uważał siebie za literata. Trudno w to uwierzyć, kiedy sięga się po jego książki. Akcja tej powieści toczy się pod koniec XX w. Jest to opowiedziana w niezwykły sposób historia człowieka, który za cel swojego życia wyznacza sobie bycie bogatym. W wieku 14 lat zaczyna pracować jako pikolak na Dworcu Głównym. Pierwsze pieniądze zarabia, oszukując podróżnych i sprzedając parówki. Powoli, ale z uporem zaczyna wspinać się po szczeblach kariery. Awansuje na kelnera w prowincjonalnym miasteczku, z czasem zostaje zamożnym hotelarzem. Dzięki swojej profesji może słuchać, o czym rozmawiają w knajpach ludzie ważni i bogaci. Ponieważ jest przy tym dość inteligentny, wyciąga z tych rozmów odpowiednie wnioski, które wykorzystuje przy realizacji swoich celów. Wyjątkowa jest też jego zdolność do zjednywania sobie przyjaźni ludzi z różnych warstw społecznych. Jak mówi – może podawać piwo prostemu człowiekowi i abisyńskiemu cesarzowi. Niestety nad powojennymi Czechami pojawia się widmo komunizmu oraz zasady pozbawiania majątku ludzi zamożnych. Powieść „Obsługiwałem angielskiego króla” czyta Kazimierz Kaczor, a nagranie zrealizowano wg adaptacji Polskiego Radia. W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktora oraz zdjęcia z przedstawień i filmów, w których występował, m.in. „Biesy”, „Słomkowy kapelusz”, „Jan Serce”.
Czas nagrania: 6 godz. 05 min.

 

 

 


Dołega-Mostwoicz T., Krzysztof Kolberger czyta "Karierę Nikodema Dyzmy" Tadeusza Dołęgi-Mostowicza , Warszawa, cop. 2007, [CD-ROM]

7. Krzysztof-Kolberger-czytaPowieść „Kariera Nikodema Dyzmy” została napisana przez Tadeusza Dołęgę-Mostowicza w odwecie za samosąd, jakiego dokonali na nim piłsudczycy. Autor był dziennikarzem, sympatyzował ze środowiskiem endeckim i nigdy nie ukrywał tego w swoich tekstach. Władze udzielały mu wielu ostrzeżeń, ale mimo to nie zaprzestał pisać. W końcu żołnierze porwali go, pobili i wyrzucili z samochodu poza miastem. Autor miał jednak w ręku potężny oręż – pióro. Zemścił się na środowisku, pisząc tę powieść. Akcja toczy się w Warszawie końca lat 20., w pierwszych latach rządów Józefa Piłsudskiego. Nikodem Dyzma to bezrobotny urzędnik pocztowy z prowincji, który wyrusza do Warszawy w poszukiwaniu pracy. Przypadkowo znalezione na ulicy zaproszenie na raut polityków staje się początkiem jego zawrotnej kariery. Dyzma pnie się po stopniach kariery, a jego ignorancja polityczna i gospodarcza długo pozostają niezauważone przez otoczenie. O tym właśnie chciał pisać Dołęga-Mostowicz – jak mechanizm władzy pozwala nieukom i głupkom zajmować lukratywne posady. Powieść w tym wydaniu czyta Krzysztof Kolberger, a nagranie zrealizowano wg adaptacji Polskiego Radia. W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktora oraz zdjęcia z przedstawień i filmów, w których występował, m.in. „Wesele”, „Dziady”, „Kontrakt”.
Komentarz Justyny Wodzisławskiej w jęz. pol. Nagranie z 1976 r. wg adaptacji Polskiego Radia.

 

 

 


Jansson T., Krzysztof Kowalewski czyta "W Dolinie Muminków" Tove Jansson, Warszawa, cop. 2007, [CD-ROM]

8. Krzysztof-Kowalewski-czytaMało kto wie, że wujek pisarki straszył dzieci złym trollem Muminem i to właśnie jemu zawdzięczają one swoją nazwę. Pierwsza książkowa opowieść o tych białych stworach wydana została tuż po wojnie. Jej tytuł to „Małe trolle i wielka powódź”. Zwierzaki musiały poradzić sobie z kataklizmem, z którego oczywiście wyszły cało. Ba, potrafiły się nawet przy tej okazji dobrze pobawić. Taki był profil jej kolejnych opowieści z tej serii – z jednej strony lekkie historie dla dzieciaków, z drugiej strony mądre przypowieści, z których czerpać mogą również starsi i bardziej doświadczeni. „W Dolinie Muminków” to opis kolejnych przygód, jakie przeżywają. Budzą się bowiem z zimowego snu, pełne sił, energii i pomysłów. Nad dolinką rozlega się znowu charakterystyczny dźwięk harmonijki Włóczykija. Poza tym Muminki zdobywają kapelusz Czarnoksiężnika, organizują wyprawę na Wyspę Hatifnatów, gdzie Paszczak o mały włos nie zostaje skonsumowany przez te dziwne potworki. Powieść „W dolinie Muminków” czyta Krzysztof Kowalewski, a nagranie zrealizowano wg adaptacji Polskiego Radia. W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktora oraz zdjęcia z przedstawień i filmów, w których występował, m.in. „Romeo i Julia”, „Tango”, „Wyzwolenie”.
Komentarz Jacka Szczerby i Justyny Wodzisławskiej w jęz. pol. Nagranie z 1993 r. wg adaptacji Polskiego Radia.
Czas nagrania: 5 godz. 46 min.

 

 

 


Tyrmand L., Marek Kondrat czyta "Złego" Leopolda Tyrmanda, Warszawa, cop. 2007, [CD-ROM]

9. Marek-Kondrat-czytaLeopold Tyrmand napisał „Złego” na zamówienie wydawnictwa Czytelnik w 1954 r. dotyczące popularnej powieści sensacyjnej. Przerwała ona ciężki czas w jego życiu, kiedy po wyrzuceniu z redakcji „Tygodnika Powszechnego” ledwo wiązał koniec z końcem. Gangsterska opowieść błyskawicznie stała się bestsellerem oraz jednym z lepszych przykładów literatury popularnej. Utwór był pomyślany jako komiks i zaniesiony rysownikowi Antoniemu Uniechowskiemu, który miał wypełnić projekt treścią. Szkicowa historia o narodzinach Polski Ludowej, poczynaniach lokalnych band, osiedlowych romansach rozgrywających się w praskich bramach zachwyciła go do tego stopnia, że namówił Tyrmanda do napisania pełnej powieści. Historia zawierająca dymki przeistoczyła się w narrację idealnie ukazującą lokalny koloryt powojennej Warszawy, brud, ruiny, nocne lokale, bandy małolatów. A ponieważ autor był salonowym lwem, stałym bywalcem knajp i przy okazji mistrzem autoprezentacji, książka mogła z powodzeniem konkurować z popularnymi już wówczas komiksami amerykańskimi, crime comics, takimi jak „Superman” i „Batman”. Powieść Tyrmanda czyta Marek Kondrat, a nagranie zrealizowano wg adaptacji Polskiego Radia. W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktora oraz zdjęcia z przedstawień i filmów, w których występował, m.in. „Pułkownik Kwiatkowski” , „Operetka”, „Dzień świra” . Publikacja zdobyła pierwsze miejsce w plebiscycie Książka Audio Roku 2008 w kategorii „kryminał i sensacja”. Komentarz Doroty Wyżyńskiej i Marka Łuszczyny w jęz. pol. Nagranie z 1981 r. według adaptacji Polskiego Radia.
Czas nagrania: 3 godz. 22 min.

 

 

 


Irving J., Mariusz Benoit czyta "Świat według Garpa" Johna Irvinga, Warszawa, cop. 2007, [CD-ROM]

10. Mariusz-Benoit-czytaWydana w 1978 r. powieść „Świat według Garpa” przyniosła Johnowi Irvingowi międzynarodowy rozgłos. Uznawana jest za dzieło kultowe i do dziś pozostaje najsłynniejszym utworem pisarza. Ten przyznawał, że nie tworzy skomplikowanej poezji czy filozoficznych powieści, ale dobrze przemyślane, ciekawie opowiedziane historie. W przypadku tej książki autor do końca nie mógł się zdecydować, którą z postaci uczynić głównym bohaterem: matkę – feministkę Janny czy jej syna – Garpa. W efekcie oboje zajmują w powieści tyle samo miejsca, są równie interesujący i równie nienormalni. Historia, dla której tłem są burzliwe przemiany obyczajowe lat 60. i 70. w Stanach Zjednoczonych, jest pełna absurdów. Wspomnieć można choćby o tym, że kobieta nienawidzi mężczyzn, ale wykorzystuje seksualnie żołnierza, który z uszkodzeniem mózgu leży w szpitalu. W efekcie tego incydentu rodzi się Garp. W takiej tonacji toczy się cała narracja. Momentami bardzo poważne zdarzenia widziane są oczami chłopaka, którego interpretacje naprawdę wymykają się wszelkim standardom. Na podstawie powieści w 1982 r. został nakręcony film w reż. George’a Roya Hilla z Robinem Williamsem w roli Garpa. Powieść czyta Mariusz Benoit, a nagranie zrealizowano wg adaptacji Polskiego Radia. W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktora oraz zdjęcia z przedstawień i filmów, w których występował, m.in. „Lot nad kukułczym gniazdem”, „Szczur”, „Wesele”.
Czas nagrania 2 godz. 40 min.

 

 

 


Gombrowicz W., Piotr Fronczewski czyta "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza, Warszawa, cop. 2007, [CD-ROM]

11.Piotr-Fronczewski-czyta„Ferdydurke” to pierwsza, jeszcze przedwojenna powieść Witolda Gombrowicza. Powstała w 1937 r. i z miejsca podzieliła krytykę na zapamiętałych przeciwników i zagorzałych zwolenników pisarza. Wkrótce stała się jedną z najbardziej znanych polskich powieści na świecie. Główny bohater Józio w wieku 30 lat ponownie zasiada w szkolnej ławce. Śni od nowa swoje dojrzewanie. Dość szybko uzmysławia sobie, że świat wymusza na nim ciągłe przybieranie różnych masek. Jedne z nich zakłada sobie sam, drugie są mu zakładane przez innych ludzi, często wbrew jego woli. Zuta, nowoczesna pensjonarka, przyprawia mu – dojrzałemu mężczyźnie – gębę durnowatego zalotnika, który odpowiada na jej zaloty. Koledzy ze szkoły, profesor Pimko, rodzina Młodziaków również nie mogą zaznać spokoju. Okazuje się, że kontakty międzyludzkie to nieustanne przyprawianie gęb sobie nawzajem. Prędzej czy później wypełniamy formy, które zostały dla nas wcześniej zaprojektowane. Kultura, społeczeństwo, konwencja – to wróg spontaniczności, prostoty, szczerości. Powieść Gombrowicza czyta Piotr Fronczewski, a nagranie zrealizowano wg adaptacji Polskiego Radia. W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktora oraz zdjęcia z przedstawień i filmów, w których występował, m.in. „Król Edyp”, „Ślub”, „Akademia Pana Kleksa”.
Czas nagrania 4 godz. 21 min.

 

 

 


Jerofiejew W., Roman Wilhelmi czyta "Moskwę-Pietuszki" Wieniedikta , Warszawa, 2007, [CD-ROM]

12. Roman-Wilhelmi-czytaRosja czasów stalinizmu była bezwzględna dla pisarza Wieniedikta Jerofiejewa. Ciągle zdarzało się coś, co nie pozwalało mu spokojnie żyć. Wyrzucono go z Uniwersytetu Moskiewskiego, ponieważ nie chciał przystąpić do szkolenia wojskowego. Choć był pisarzem radzieckim, wydawano go tylko za granicą. Zresztą sama powieść „Moskwa – Pietruszki” ukazała się po raz pierwszy nie w ojczyźnie, ale w Izraelu. Czy treść była aż tak gorsząca? To już musimy ocenić sami. Autor opisał podróż intelektualisty Wieniczki z Moskwy do Pietruszek. Bohater ma z pozoru jasno określony cel i konkretną drogę do przebycia. W tym czasie raz obcujemy z rzeczywistością ZSRR, raz z idealnymi krainami literatury, mitów judeochrześcijańskich, bezkresnego szczęścia, w które zanurza się Wieniczka pogrążony w pijackim transie. Alkohol miesza się tu z filozofią, kultura z polityką, a historia ze specyfiką stalinowskiego państwa. Pietruszki opisywane są jak utopia, podróż to nierówna walka z dziwną materią. W efekcie otrzymujemy karykaturalny obraz sowieckiego systemu i biednego, bezradnego człowieka, który mimo trudu podejmuje walkę o własne życie. Powieść przyniosła pisarzowi międzynarodowy rozgłos. W tym wydaniu czyta ją Roman Wilhelmi, a nagranie zrealizowano wg adaptacji Polskiego Radia. W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktora oraz zdjęcia z przedstawień i filmów, w których występował, m.in. „Czekając na Godota”, „Dzieje grzechu”, „Kariera Nikodema Dyzmy”.
Czas nagrania 3 godz. 15 min.

 

 

 


Lubiewicz-Urbanowicz T., Stanisława Celińska czyta "Bożą podszewkę" Teresy Lubkiewicz-Urbanowicz , Warszawa , cop. 2007. [CD-ROM]

13. Stanislawa-Celinska-czytaMówi się, że „Boża podszewka” jest kobiecą epopeją, czerpiącą swobodnie z polskiej tradycji literackiej. To historia losu kobiety ze szlacheckiego zaścianka na Wileńszczyźnie. W majątku Jurewiczów na świat przychodzi Maryśka, dziewiąte dziecko Marii i Andrzeja. Śledząc koleje losu tej dziewczynki, a później kobiety, poznajemy jej rodzinę i wydarzenia, które odbyły się od początku wieku, aż po koniec II wojny światowej. Opowieść osnuta jest na wspomnieniach autorki, a więc po raz kolejny spotykamy się z tekstem autobiograficznym, próbującym przy okazji uchwycić wojenną rzeczywistość. Zgodne z rytmem natury życie rodziny Jurewiczów zakłócają jedynie ogólnoświatowe konflikty. Poza tym czas pisania utworu był trudny dla autorki, odeszła wtedy jej matka. Gest przyłożenia pióra do tak materialnej kartki papieru i stwarzania narracji stał się więc dla Teresy Lubkiewicz-Urbanowicz swego rodzaju procesem terapeutycznym, autorozpoznaniem i osadzeniem się z powrotem w rzeczywistości. Opowiadanie zaczęło zyskiwać wówczas dodatkowy sens. Pierwsza wersja „Bożej podszewki” (1993) przyniosła jej jedną z głównych nagród w konkursie Fundacji Kultury, druga – poszerzona o dziesięć rozdziałów – stała się podstawą scenariusza serialu zrealizowanego przez Izabellę Cywińską dla TVP. Powieść czyta w tym wydaniu Wiesław Michnikowski. W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktora oraz zdjęcia z przedstawień i filmów, w których występował, m.in. „Hamlet”, „Noce i dnie”, „Spis cudzołożnic”.
Czas nagrania 6 godz. 09 min.

 

 

 


Balard J., Zbigniew Zapasiewicz czyta "Imperium Słońca" Jamesa Ballada, Warszawa, cop. 2007, [CD-ROM]

14. Zbigniew-Zapasiewicz-czytaAutor książki Jim Ballard jako nastoletni chłopiec został przewieziony do obozu w Szanghaju w 1982 r. i spędził tam czas do końca wojny. Obóz zorganizowali Japończycy okupujący Chiny i sprowadzający tam Amerykanów i Europejczyków. W betonowych barakach przebywało około 600 dzieci. Powieść wydana w 1984 r. ma taką właśnie fabułę: mały chłopiec trafia do obozu i opisuje tę rzeczywistość, patrząc na nią swoimi oczami. Oczywiście – jak to dziecko – czasem zmyśla, czasem celowo fantazjuje, aby uciec od realiów wojennej rzeczywistości. Autor twierdził poza tym, że dzieci nie żyły w obozach aż tak strasznie. Miały do zabawy mnóstwo starych śrubokrętów czy scyzoryków, wzdychały do bambusowych mieczy i rękawic, które nosili rozbawieni ich zachowaniem japońscy jeńcy. Taka narracja o wojnie jest oczywiście ujęciem nowatorskim. Fakt, że opowiada o obozie dziecko, zupełnie zmienia relację wojenną, do której przywykli czytelnicy wspomnień, dzienników czy reportaży. Książka była nominowana w 1984 r. do prestiżowej nagrody Bookera, a jeszcze większą popularność przyniósł film Stevena Spielberga, adaptacja powieści, nominowany do Oscara w dziesięciu kategoriach. „Imperium słońca” czyta Zbigniew Zamachowski, a nagranie zrealizowano wg adaptacji Polskiego Radia. W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktora oraz zdjęcia z przedstawień i filmów, w których występował, m.in. „Kartoteka”, „Trzy kolory: Biały”, „Cześć, Tereska”.
Czas nagrania 5 godz. 01 min.

 

 

 


Abramow-Newerlty J., Zbigniew Zamachowski czyta "Lwy mojego podwórka" Jarosława Abramowa-Newerlego, Warszawa, cop. 2007, [CD-ROM]

15. Zbigniew-Zamachowski-czyta„Lwy mojego podwórka” to jedna z trzech części historii, którą w oparciu o własne przeżycia zapisał Jarosław Abramow-Newerly. Powstały też „Lwy wyzwolone” – o najczarniejszych latach stalinowskich oraz „Lwy STS-u” – o niespodziewanej karierze satyryka. Pierwsza część, która jest treścią tej publikacji, od razu zdobyła rzesze czytelników. Aby wypożyczyć ją z biblioteki tuż po wydaniu, trzeba było zapisać się na listę i czekać kilka miesięcy. Nic dziwnego. Była to przecież barwna opowieść o najnowszych dziejach Żoliborza, który został potem doszczętnie zniszczony w czasie wojny. Teraz możemy poznawać go już tylko poprzez tę lekturę. Abramow-Newerly opisał powszedni dzień okupacji widziany oczami sześciolatka. Nie wiedział na przykład, że woźną w jego przedszkolu była Janina Bierutowa, żona późniejszego wodza narodu. Wielu spraw nie rozumiał. Pisarz mistrzowsko portretuje kolegów z podwórka, pokazując radości i dramaty nie tylko jednego domu na Żoliborzu, lecz także całego swojego pokolenia. Powieść czyta Zbigniew Zapasiewicz, który był dobrym kolegą Abramowa-Newerlego. Co więcej, pojawił się na kartach powieści jako „Słoń” i wprowadził kolegę na bal Politechniki Warszawskiej. Nagranie zrealizowano wg adaptacji Polskiego Radia. W książeczce, do której dołączona jest płyta, umieściliśmy zapis zawodowej drogi aktora oraz zdjęcia z przedstawień i filmów, w których występował, m.in. „Ifigenia w Taurydzie”, „Idiota”, „Barwy ochronne”.
Czas nagrania 3 godz. 43 min.

 

 

 


Poprawiony: piątek, 05 maja 2017 14:38