image1 image2 image3 image4 image5 image6

Godziny otwarcia

Biblioteka w Warszawie
pon., wt., czw., pt.: 9.00 - 19.00
środa: 14.00 – 19.00,   sobota: 9.00 – 15.00

Filie w Błoniu, Grodzisku Maz., Nowym Dworze Maz., Żyrardowie
pon., wt., czw., pt.: 9.00 - 18.00
środa: nieczynne,   sobota: 9.00 – 15.00

Filia w Sochaczewie
pon., wt., czw., pt.: 8.00 - 18.00
środa: nieczynna,   sobota: 9.00 – 15.00

Jesteś tutaj: Start

wwe_b

MOODLE

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

Lekcje biblioteczne
Wpisany przez Administrator   
czwartek, 10 grudnia 2015 15:41

Proponowane tematy zajęć:

Przedszkola

1. Pierwsza Wizyta w bibliotece (Przedszkole zerówka i I klasa)

Zajęcia dydaktyczne na których dzieci poznają bohatera książki kota Herberta Przepraszam czy jesteś czarownicą? autorki Emily Horn. W dalszej części zajęć dzieci zwiedzają bibliotekę oraz poznają Książkę bez obrazków.

2. Zajęcia z Teatrzykiem Kamishibai (zajęcia na terenie przedszkola)

Kamishibai to wywodząca się z Japonii sztuka głośnego czytania i opowiadania. Technika ta wykorzystuje kartonowe plansze z ilustracjami oraz drewnianą skrzynię. Każda plansza przedstawia kolejny fragment opowieści. Treść książek dostosowana jest do poziomu edukacyjnego dzieci: 3 – 4 latki poznają książki: Groszki, O Panach Palcach, a 5-6 latki: LEW w Paryżu i Rower Walentynki. Po zapoznaniu się z treścią książki dzieci wykonują prace plastyczne.

Dla szkoły podstawowej

1. Mam kłopot. Lekcja z wykorzystaniem książki Iwony Chmielewskie Kłopot (0 - I klasa)

Zajęcia maja na celu oswojenie dzieci z trudnymi emocjami, które paraliżują bohatera książki.
Fabuła tekstu może być dobrym punktem wyjścia do rozmowy nauczyciela z uczniami o poczuciu winy, prawdomówności, odpowiedzialności, słowem o wielu istotnych sprawach. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

2. Teatrzyk Kamishibai (I-III klasa)

Teatrzyk Kamishibai. Lekcja jest przeznaczona dla uczniów nauczania początkowego. Dzieci poznają formę teatrzyku Kamishibai (z języka japońskiego: teatr ilustracji), który łączy w sobie książkę z teatrem. Lekcja z wykorzystaniem skrzynki Butai (drewnianego parawanu) oraz gotowych plansz narracyjnych. Książki czytane na zajęciach: SZUKAJĄC MARUDKA, KOTKA MILUSIA, Mój przyjaciel Kemushi, Czerwony Kapturek – Rothkäppchen.
Czas trwania zajęć: 45-60 minut.

3. Kropka jest najważniejsza! (I-III klasa)

Lekcja przeznaczona kierowana jest do uczniów klas edukacji wczesnoszkolnej. Zajęcia po zapoznaniu się z książką: Kropka P H. Reynolds-a, dzieci realizują ćwiczenia rozwijające kreatywność. Opiekunowie mogą kontynuować temat lekcji z pomocą materiałów dostępnych na stronie wydawnictwa Mamania:
https://mamania.pl/Dla-bibliotekarzy-i-nauczycieli-cabout-pol-42.html

4. Astrid Lindgren Boże Narodzenie w Bullerbyn (I-III klasa)

Lekcja o roli tradycji w przeżywaniu świąt. Z bohaterami Bullerbyn poznajemy zwyczaje i tradycje Świąt Bożego Narodzenia w Szwecji.

5. J.R.R. Tolkien – mistrz literatury fantasy (Klasy IV-VI)

Zajęcia z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; (styczeń ; wrzesień; marzec)

6. Czy lubimy siebie mimo… (Klasy IV-VI)

Zajęcia z elementami biblioterapii na podstawie książki: Pięciu nieudanych Beatrice Alemagna.

7. Hobbit czyli tam i z powrotem”J.R.R. Tolkiena. (V klasa)

Warsztaty tworzenia gry planszowej (krótki biogram autora, omówienie kluczowych elementów powieści, tworzenie planszy do gry planszowej - praca zespołowa, rozgrywki tolkienowskie).

8. Historia książki (IV-V klasa)

Lekcja przeznaczona dla uczniów młodszych klas szkoły podstawowej. Trwa 45-60 minut. Uczniowie poznają dzieje książki od tabliczek glinianych do wynalezienia druku. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

9. Katalogi biblioteczne (VI-VIII klasa)

Uczniowie poznają katalogi tradycyjne oraz katalog komputerowy. Ćwiczenia praktyczne mają na celu zdobycie przez uczniów umiejętności wyszukiwania i selekcji informacji. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

10. Encyklopedie i słowniki (VI-VII klasa)

Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z budową i zasadami wyszukiwania w encyklopediach, słownikach. Uczeń rozumie funkcję żywej paginy i indeksu oraz układu haseł w Encyklopedii Britannica. Ćwiczenia praktyczne mają na celu zdobycie przez uczniów praktycznej umiejętności wyszukiwania informacji w wydawnictwach informacyjnych. Uczniowie poznają Najczęstsze błędy językowe Polaków rozwiązując quiz.
(https://www.quizme.pl/q/pbw/najczestsze_bledy_jezykowe_polakow).

11. Lekcja literacka dotycząca życia i twórczości Marii Kownackiej (na terenie biblioteki i w szkołach)

Uczniowie poznają najważniejsze fakty z życia Marii Kownackiej, główne nurty jej twórczości oraz historię powstania Plastusia. Prezentacja fotografii przedstawiających pisarkę. Wspólne słuchanie fragmentu książki „Za żywopłotem” czytanego przez Marię Kownacką.
(zapisy Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. )

Dla szkoły ponadpodstawowej

1. Komputerowe katalogi biblioteczne

Uczniowie poznają katalogi komputerowe kilku wybranych bibliotek. Ćwiczenia w wyszukiwaniu informacji według różnych elementów opisu: autora, tytułu, hasła przedmiotowego. Uczniowie po zalogowaniu się w katalogu on-line zamawiają książki, a następnie realizują zamówienie w magazynie bibliotecznym. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

2. Jestem inteligentna/y – umiem czytać ze zrozumieniem

W trakcie zajęć uczniowie pracują grupowo. Będą mieć do przyswojenia pewną partię tekstu, którą da się podzielić na spójne fragmenty. Rezultaty ich grupowej współpracy będą widoczne na koniec zajęć. Lekcja prowadzona metodami aktywnymi.

3. Biblioteki cyfrowe

Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z ogólnodostępnymi źródłami dokumentów cyfrowych oraz rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji i efektywnego korzystania z zasobów internetu. Lekcja z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Uczniowie pracują warsztatowo z czytelni multimedialnej.

4. Lekcje literackie dotyczące życia i twórczości poetów polskich: Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Haliny Poświatowskiej, Władysława Broniewskiego, Bolesława Leśmiana i Juliana Tuwima (na terenie biblioteki i w szkołach)

Lekcja literacka przeprowadzana w konkretnej szkole (w grupach do 25 osób). Uczniowie poznają fakty i ciekawostki z życia wybranego poety oraz niektóre jego wiersze. Prezentacja fotografii i dokumentów związanych z danym twórcą. W przypadku większości poetów także prezentacja wiersza w interpretacji autora. (zapisy Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. )


Poprawiony: wtorek, 03 września 2019 11:45