image1 image2 image3 image4 image5

„Największym zwycięstwem jest to, które odnosimy nad nami samymi.”

Patron roku 2017
Tadeusz Andrzej Bonawentura Kościuszko

Jesteś tutaj: Start

wwe_b

MOODLE

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

BM
Dziękujemy księgarni internetowej BookMaster za nieodpłatne przekazanie książek.

Pedagogiczne i psychologiczne (dla rodziców i nauczycieli)
Wpisany przez Maciej Bidelski   
poniedziałek, 01 grudnia 2014 09:18

Seligman Martin E.P., Pełnia życia : nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia, Poznań, 2011, ISBN 978-83-7278-586-2.
GCWYP 106592, GCWYP 145786

okladka8Kolejna książka autora bestselleru Optymizmu można się nauczyć.
Martin Seligman, wieloletni prezes Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego, przyczynił się do przełomu w psychologii i powstania nowego prądu naukowego i terapeutycznego znanego jako "psychologia pozytywna". Wystąpił on do psychologów z apelem, aby swój tradycyjny cel ? walkę z cierpieniem ? uzupełnili o cel nowy: badanie tego, co nadaje życiu głębszy sens , a ponadto powstawanie warunków, które pozwolą osiągać życiowy dobrostan. Ta książka też jest o tym i powinna sprawić, że życie tych, którzy zastosują się do jej zaleceń, stanie się lepsze.

Źródło.

 

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Liszyk-Kozłowska Małgorzata, Kosiorek Tomasz, Skąd się biorą dorośli : dlaczego, u licha, nasi rodzice tego nie wiedzieli?, Warszawa, 2013, ISBN 978-83-7778-474-7.
GCWYP 127336, GCWYP 145807

okladka9Klucz do wszystkich ludzkich zachowań – także tych, które nie pozwalają realizować marzeń i żyć naprawdę szczęśliwie – tkwi w dzieciństwie. Psychoterapeutka Małgorzata Liszyk-Kozłowska zabiera swoich czytelników w pouczającą i wyzwalającą podróż do przeszłości. Pozwoli im zrozumieć, dlaczego w pewnych sytuacjach reagują w określony sposób, pomoże też im to zmienić: uzdrowić relacje z innymi, docenić siebie, nadać tempo karierze zawodowej, cieszyć się drobiazgami, czerpać z życia pełnymi garściami.

Źródło.

 

 

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


MacKenzie Robert J., Kiedy pozwolić, kiedy zabronić w klasie, Gdańsk ; Sopot 2008, ISBN 978-83-7489-210-0. GCWYP 114413

okladka3pKsiążka prezentuje narzędzia oraz informacje niezbędne do rozpoczęcia nowych relacji nauczyciela z uczniem opartych na obustronnym zaufaniu. Autor odkrywa przed Czytelnikiem wiele przeszkód stojących na drodze do efektywnego nauczania i uczenia się. Jednocześnie uczy jak zapobiegać testowaniu granic, agresywnym próbom sił oraz jak nie dać się złapać uczniowi na przynętę w postaci pogardliwych min lub złośliwych komentarzy.

Źródło.

 

 

 

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Psychologia pozytywna : nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-01-15473-8
GCWYP 110470, GCWYP 110471

okladka4p Jak żyć szczęśliwie i jak unikać nieszczęścia? Co wynika z pogoni za szczęściem?
Co oznacza mądre i sensowne życie?
Czy optymizmu można się nauczyć?
Od czego zależy szczęście i które aspekty życia są zależne od szczęścia?

Źródło.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Seligman Martin E. P., Prawdziwe szczęście : psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia, Poznań, 2005, ISBN 83-7278-133-8.
GCWYP 85755, GCWYP 85756

okladka7p „Psychologi pozytywna opiera się na trzech filarach. Pierwszym jest badanie emocji pozytywnych. Drugim badanie pozytywnych cech osobowości, przede wszystkim zalet i cnót, ale także takich „zdolności”, jak inteligencja i sprawność fizyczna. Trzecim badanie pozytywnych instytucji, takich jak demokracja, silna rodzina i swobodne dociekanie, które z nich podtrzymują cnoty, podtrzymujące z kolei emocje pozytywne. Emocje pozytywne, na przykład pewność siebie, nadzieja i zaufanie, służą nam najlepiej nie wtedy, kiedy życie jest łatwe, lecz gdy jest trudne.”

Z przedmowy

 

 

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


JuulJesper, Øien Monika, Przestrzeń dla rodziny, Podkowa Leśna, cop. 2012, ISBN 978-83-62445-15-8.
GCWYP 137540

okladka15p Oto kolejna znakomita książka Jespera Juula. Ten autor nikogo nie poucza, po prostu dzieli się z nami swoim bogatym doświadczeniem. Najbardziej lubię fragment, w którym mówi o sztuce rozmowy. W kilku zdaniach zawiera się opis tego, co w naszych relacjach z dziećmi najważniejsze: wspólny czas, zaangażowanie, otwartość, odwaga, ciekawość, umiejętność słuchania, szacunek.
Justyna Dąbrowska, psycholog, redaktor naczelna miesięcznika ,,Dziecko`` Z tej książki mówi do mnie ktoś, kto zna życie od podszewki i uczył się go nie tylko z książek, ale od ludzi, których spotkał i uważnie wysłuchał. Jesper Juul nie zgadza się ani na surowe i bezrefleksyjne reguły wychowawcze – „Tak trzeba, tak wypada, tak nie wolno” - ani na przesadny liberalizm, który odbiera rodzicom głos i prawo decydowania w rodzinie. Przekonuje jednak, że warto zaufać dzieciom i uważnie słuchać tego, co mówią. Wszystkich członków rodziny namawia do prawdziwego dialogu, w którym każdy ma głos – także dzieci.

Zofia Aleksandra Żuczkowska, trenerka Porozumienia bez Przemocy



Źródło.

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Psychologia pozytywna w praktyce : nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, Warszawa, 2007, ISBN 978-83-01-15346-5.
GCWYP 111726, GCWYP 111727, GCWYP 118217, GCWYP 90841, GCWYP 93262

okladka18p

Jak żyć szczęśliwie i jak unikać nieszczęścia? Co wynika z pogoni za szczęściem? Co oznacza mądre i sensowne życie? Czy optymizmu można się nauczyć? Od czego zależy szczęście i które aspekty życia są zależne od szczęścia? Psychologia pozytywna stara się odpowiedzieć na te pytania wykorzystując rzetelny warsztat naukowy. Nie tylko analizuje psychikę człowieka, ale także podpowiada mu, jak być szczęśliwym.

Ważna i inspirująca lektura dla studentów psychologii, socjologii, medycyny, pedagogiki, zarządzania, filozofii i teologii. Książka niezwykle pomocna w codziennej pracy lekarzy, pedagogów, socjologów i oczywiście psychologów.



Źródło.

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Juul Jesper, Krüger Knut, Kryzys szkoły : co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Podkowa Leśna, 2014, ISBN 978-83-62445-50-9.
GCWYP 141810

okladka23p

  • Czy może dawać satysfakcję nauczycielom?
  • Jak wspierać dziecko w obliczu presji szkolnej?
  • Jak rozwiązywać problemy, które rodzą się w klasie?



Źródło.

 

 

 

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Juul Jesper, Twoje kompetentne dziecko : dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej?, Pruszków, cop. 2011, ISBN 978-83-62445-02-8.
GCWYP 101477, GCWYP 132124 , GCWYP 153915

okladka27pCzy właściwie rozumiemy zachowanie naszych dzieci Czy umiemy zauważyć ich problemy Jak możemy rozwinąć ich poczucie własnej wartości i wiarę w siebie Jakim traktowaniem krzywdzimy je najbardziej Kiedy na wychowanie jest już za późno Współcześni rodzice często czują się bezradni wobec swoich dzieci. Gubią się też w poradach wychowawczych które mają sprawić że ich pociechy staną się posłuszne i grzeczne. Jesper Juul europejski autorytet w dziedzinie wychowania twierdzi że dzieci wcale nie muszą być grzeczne. Powinny natomiast mieć zdrowe poczucie własnej wartości wierzyć w swoje siły i nawiązywać dobre relacje z innymi. Stopniowo powinny także uczyć się odpowiedzialności za siebie a w razie potrzeby także za innych.

Źródło.

 

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Juul Jesper, Nie" z miłości : mądrzy rodzice - silne dzieci, Podkowa Leśna, cop. 2011, ISBN 978-83-62445-04-2.
GCWYP 137518

okladka28pSzczere i stanowcze NIE wypowiedziane przez rodzica jest często lepsze dla dziecka niż wymuszone TAK. Mimo to, odmawianie dzieciom przychodzi rodzicom z ogromnym trudem. Jesper Juul w swojej najnowszej książce „NIE z miłości”, która stała się bestsellerem w Skandynawii, wyjaśnia na czym polega właściwa sztuka odmawiania i pokazuje, że konfrontacja z odmową to jeden z warunków rozwoju silnych i świadomych swojej wartości dzieci.

Źródło.

 

 

 

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


James Stephen, Thomas David, Dzikie stwory : sztuka wychowania chłopców, Kraków 2011, ISBN 978-83-7482-417-0.
GCWYP 116198

okladka31pJak ukształtować dzikie serce Waszego syna? Jak wychować go, by wyrósł na silnego, dojrzałego emocjonalnie mężczyznę? Jak okiełznać Wasze „dzikie stwory”, nie marnując przy tym potencjału, który niesie ze sobą ich „dzikość”, żądza przygód i pasja?

Na te i wiele innych pytań odpowiadają Stephen James i David Thomas, doświadczeni ojcowie i terapeuci. Opierając się na badaniach klinicznych i własnych doświadczeniach rodzicielskich pokazują, na czym polega specyfika chłopców pod względem fizycznym, psychicznym i duchowym. Oferują jednocześnie kompletny program radzenia sobie z problemami, jakie może ona stwarzać rodzicom, wychowawcom czy nauczycielom. Swoje wywody autorzy ilustrują dziesiątkami, często bardzo zabawnych, opowieści z życia własnego i rodzin, które zwróciły się do nich o pomoc.

Źródło.

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Biddulph Steve, Wychowywanie chłopców : dlaczego chłopcy różnią się od dziewcząt?, jak pomóc im wyrosnąć na szczęśliwych i spełnionych mężczyzn?, Wyd. 3., (dodr.)., Poznań, Dom Wydawniczy Rebis, 2014, ISBN 978-83-7510-836-1, GCWYP 150710.

6Najważniejsze kwestie dotyczące rozwoju chłopców od narodzin po dorosłość.

W dzisiejszym świecie, pełnym brutalności i dążenia do sukcesu, rodzice wychowujący chłopców stoją przed szczególnie trudnym zadaniem. Chcą lepiej zrozumieć, co jest motorem działania ich synów i jak pomóc im wyrosnąć na szczęśliwych, kochających i zdolnych zmierzyć się z życiem.

"Wychowanie chłopców" na pewno im w tym pomoże. W tej książce Steve Biddulph analizuje najważniejsze kwestie dotyczące rozwoju chłopców od narodzin po dorosłość. Mówi o ciepłej, ale silnej ręce rodzica oraz o przewodnictwie, jakiego chłopiec potrzebuje. Do zadania, jakim jest wychowanie chłopców, autor wnosi humor, szczerość i praktyczną wiedzę wielu rodzin.

Ta przełomowa książka już na zawsze zmieni na lepszy sposób, w jaki rodzice i nauczyciele postrzegają chłopców.

Źródło.

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


O wychowaniu na arenie szkolnego wieloboju : pedagogiczna baśń o rywalizacji / Joanna Danilewska, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2014, ISBN 978-83-7850-617-1, GCWYP 139907.

11Joanna Danilewska w swej baśni o rywalizacji twierdzi, że:
„...1. mimo upływu czasu i zmiany epok hasła o rywalizacji i „nowym, wspaniałym świecie” pozostają bez zmian;
2. cechuje nas coraz większy pęd ku doskonałości i coraz większy nacisk na rywalizację, bez oglądania się na jej, ewentualne, destrukcyjne skutki – owa niefrasobliwość staje się jedną z cech charakterystycznych naszego społeczeństwa, występującą w połączeniu z niemal sarmacka lekkomyślnością pt. „jakoś to będzie”. Nie będzie – przekonuje nas Autorka – samo „nic się nie będzie”, stąd potrzeba zrywania zasłon i ukazywania brutalnych mechanizmów rządzących rywalizacją.
By zyskać na wiarygodności, drugą część książki wypełniają opowieści bezpośrednio zainteresowanych, czyli uczniów, poddanych i poddawanych nieustającej presji konkurencji i konieczności „bycia najlepszym”.

Z okładki:
„...Miliony ludzi wciąż wierzą, że rywalizacja prowadzi uczniów ku wyżynom doskonałości. Stanowi ona spiritus movens i perpetuum mobile ich aktywności; nie wyczerpuje się, lecz wzrasta podczas potyczek. Gdy dwóch równych uczniów zaczyna się ze sobą mierzyć o to, który z nich jest lepszy w nauce, duch rywalizacji nie pozwala żadnemu z nich spocząć na laurach. Raz jeden wygrywa, raz drugi, co zagrzewa ich obu do podnoszenia własnej kondycji przed kolejnym bojem o zwycięstwo na szkolnej arenie, zapowiedzianym i kontrolowanym przez nauczyciela. Niektórzy wyobrażają sobie, że nauczyciel panuje nad klasą dzięki sile swego autorytetu, a gdy trzeba, jest zdolny nawet ciskać gromami jak Zeus kontrolujący rywalizację bogów na Olimpie. Inni – że wyposażony w tajemną wiedzę pedagogiczną kieruje uczniami liberalnie jak bóg Rynek; niewidzialną ręką utrzymuje żywiołową rywalizację uczniowską na wodzy rozumu...”

Źródło.

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Metafory i analogie w szkoleniach / Paweł Fortuna, Mirosław Urban, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2014, ISBN 978-83-7489-217-9, GCWYP 139884.

22„Autorzy, czerpiąc z osiągnięć współczesnej psychologii i własnych doświadczeń, przekonują, że metafory i analogie mogą się stać narzędziami, które zwiększą skuteczność każdego trenera. Wyjaśniają, jak je dobierać, i opisują oparte na nich klasyczne i niestandardowe metody. Tłumaczą, w jaki sposób metafory i analogie mogą wspomóc realizację celów szkolenia, oraz wesprzeć prowadzącego w zakresie kształtowania postaw uczestników, przełamywania ich oporu, wyjaśniania zagadnień, rozwiązywania problemów czy transferu wiedzy i umiejętności. Odwołują się przy tym do wielu praktycznych przykładów.”

Źródło, Recenzja.

 

 

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Nowy nauczyciel : nowa edukacja / red. Magda Lejzerowicz, Teresa Stankiewicz, Mikołaj Krasnodębski, Warszawa, Wydawnictwo Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin, 2014, ISBN ISBN 978-83-61140-45-0, GCWYP 140999.

4„Znakomicie zredagowana książka pod względem strukturalnym oraz przekazu treści merytorycznych... Praca jest również skierowana do pedagogów szkolnych, wychowawców i tych wszystkich, którym jest bliska wychowawcza praktyka...Szkoła jako przestrzeń wychowania i kształcenia, to nie tylko miejsce diagnozy współczesnych wyzwań stojących przed edukacją, ale także środowisko, które wychodzi naprzeciw jednostce pełno- i niepełnosprawnej. Inkluzywny charakter edukacji powinien sprzyjać humanizacji życia w relacjach kładących nacisk na dobro drugiego...humanizacja edukacji i samego nauczyciela jest zatem najistotniejszym wyzwaniem, przed którym stoi współczesna, nie tylko polska edukacja.”
Recenzja z okładki – Tomasz Rudowski

 

 

 

 

 

Aby zobaczyć spis treści kliknij.


Poprawiony: poniedziałek, 09 marca 2015 10:19