image1 image2 image3 image4 image5

„Największym zwycięstwem jest to, które odnosimy nad nami samymi.”

Patron roku 2017
Tadeusz Andrzej Bonawentura Kościuszko

Jesteś tutaj: Start Informacyjno-bibliograficzne Proponujemy materiały metodyczne

wwe_b

MOODLE

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

BM
Dziękujemy księgarni internetowej BookMaster za nieodpłatne przekazanie książek.

Języki obce: informacje o wybranych zbiorach
Wpisany przez Maciej Bidelski   
środa, 01 października 2014 07:54

Języki obce: informacja o wybranych zbiorach

Let's Eat In English. Your Supercode, Legionowo, Regipio, 2016.
GCWYP 207 PD (ZAMÓW)

19

Gra językowa dla dzieci w wieku 4-8lat, która pomaga poznać słówka i zwroty związane z przygotowaniem, zamawianiem i jedzeniem posiłków. Gra oparta jest na metodzie deDOMO.

Present Perfect or Past Simple?, Legionowo, Regipio, 2016..
GCWYP 190 PD (ZAMÓW)

Present Simple or Present Continuous?, Legionowo, Regipio, 2016.
GCWYP 197 PD (ZAMÓW)

Future Simple or Present Continuous?, Legionowo, Regipio, 2016.
GCWYP 199 PD (ZAMÓW)

16 17 18

Gry językowe których zadaniem jest wytłumaczenie różnicy pomiędzy czasami. Słowa-klucze umieszczone na planszach pomagają uczniowi/graczowi spostrzec i zrozumieć różnicę pomiędzy czasami.

What Will Happen If...?, Legionowo, Regipio, 2016.
GCWYP 203 PD (ZAMÓW)

What would happen if...?, Legionowo, Regipio, 2016.
GCWYP 206 PD (ZAMÓW)

110 111

Gry językowe utrwalające różne typy zdań warunkowych.

Irregular Verbs Puzzle. Angielskie czasowniki nieregularne, Legionowo, Regipio, 2016
GCWYP 191 PD (ZAMÓW)

19

Gra polega na znalezieniu i ułożeniu trzech form angielskich czasowników nieregularnyh.


Kotarba-Kańczugowska, Marta, Edukacja otwarta na języki. Różnojęzyczność w teorii i praktyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2015, ISBN 978-83-7850-809-0.
GCWYP 158106
1

[…]Publikacja ta może być pomocna tym wszystkim, którzy interesują się zagadnieniami szeroko pojmowanej edukacyjnej polityki językowej. Adresowana jest do pedagogów, teoretyków edukacji oraz do osób, które zajmują się planowaniem kształcenia językowego – zarówno na poziomie krajowym, regionalnym, jak i lokalnym – w zakresie polityki językowej szkoły.

Książkę otwiera rozdział poświęcony charakterystyce elementów składowych kompetencji różnojęzycznej. Problematyka różnojęzyczności była rozwijana na wielu polach i podejmowana w różnych kontekstach – w językoznawstwie, socjolingwistyce, dydaktyce języków obcych, a nawet w literaturoznawstwie (Michaił Bachtin). W zdefiniowaniu treści i zakresu pojęcia „kompetencja różnojęzyczna” pomocne będzie objaśnienie, czym są kompetencje niezbędne w efektywnym porozumiewaniu się (językowe, komunikacyjne oraz kulturowe), a także czym jest świadomość językowa. Autorka postawiła sobie zatem za cel uchwycenie wzajemnych zależności między pojęciem używanym współcześnie przez Radę Europy a terminami, które w dydaktyce kształcenia językowego funkcjonują od dawna.

W książce podjęto się również zarysowania politycznego kontekstu dla edukacji różnojęzycznej w polskim dyskursie prawnym – wyniki przeprowadzonych analiz przedstawiono w rozdziale drugim.

Kolejny istotny wątek obejmuje problematykę kształcenia nauczycieli i ich zawodowego przygotowania do sprawnego funkcjonowania w wielojęzycznej społeczności uczących się. Koncepcja indywidualnej różnojęzyczności tworzy nową przestrzeń dla szkolenia nauczycieli, którzy byliby w stanie otwierać przed swoimi wychowankami światy języków. Kwestią edukacji różnojęzycznej i przygotowania zawodowego nauczycieli do jej realizowania zajęto się w rozdziale trzecim.

W czwartym rozdziale książki omówiono wyniki badań własnych. Stanowią one egzemplifikacje rozwiązań realizowanych w ramach edukacji różnojęzycznej na poziomie wczesnej edukacji. Autorka próbuje wskazać warunki, które zadecydowały o efektywności wdrożenia omawianych innowacji pedagogicznych.

Ostatni rozdział służy podsumowaniu rozważań. Starano się w nim pokazać złożoność problematyki kształtowania indywidualnej różnojęzyczności. Wydaje się, że w tej chwili stoimy już przed koniecznością wdrożenia edukacji otwartej na języki – ale jednocześnie wiąże się z tym wiele obaw. Bez namysłu i podjęcia dyskusji nad tym problemem niemożliwe jest wypracowanie krajowych rozwiązań, ich wdrożenie oraz monitorowanie i ewaluacja.

Celem opracowania są również poszukiwania inspiracji filozoficznych, które – w odczuciu Autorki – mogą konstytuować dyskurs na temat różnojęzyczności. Współcześnie w rozważaniach na temat kształcenia językowego wprowadza się nowe paradygmaty, intensyfikuje się badania nad społeczeństwem, komunikacją, wielojęzycznością, dwujęzycznością, edukacją zorientowaną na języki – ale te odkrycia i nowe podejścia funkcjonują w pewnej historycznej ciągłości. Termin „różnojęzyczność”, chociaż nowy, wyrasta z idei, które można poddać analizie – tak aby określić paralelizm, na przykład między teorią aktów mowy Johna L. Austina czy modelem zwiększania świadomości językowej Erica Hawkinsa a edukacją nastawioną na promowanie różnojęzyczności.

W ocenie Autorki różnojęzyczność traktować można jako swoiste pogranicze różnych dziedzin nauki. Termin ten pozostaje w rozmaitych relacjach do dydaktyki języka ojczystego czy języków obcych, psychologii komunikacji, pedagogiki międzykulturowej, socjolingwistyki, a także filozofii. Dlatego też w książce usiłuje naszkicować ramę dla dalszego namysłu nad różnojęzycznością, która ułatwiłaby poruszanie się po nowym obszarze, jakim jest edukacja różnojęzyczności.

http://www.impulsoficyna.com.pl/nowosci/edukacja-otwarta-na-jezyki,1684.html

Przewoźnik Łukasz, Potęga języków obcych. Tajemnica sukcesu, Brzezia Łąka, Wydawnictwo Poligraf, cop. 2015, ISBN 978-83-7856-284-9.
GCWYP 145214
2

Książka jest wprowadzeniem do dwóch słowników autorstwa Łukasza Przewoźnika, a są nimi: "Potęga słów – słownik obrazkowy" oraz "Innowacyjny słownik niemiecko-polski. 100 najważniejszych słów z praktycznymi przykładami i zapisem wymowy". Autor, wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności nabyte w pracy lektora w szkole językowej, stara się przekazać najważniejsze informacje dotyczące sposobów zdobywania wiedzy w zakresie nauki języków obcych. W skład wprowadzenia teoretycznego obejmującego metodykę nauczania wchodzą następujące części: - Potęga motywacji - Plan działania - Metody nauczania - Strategia i wskazówki - Optymalizacja czasu pracy w nauce języka obcego - oraz BONUSY. BONUS 6 zawiera listę 100 najważniejszych słów w języku niemieckim. Przygotowano ją na podstawie częstotliwości występowania wyrazów w różnorodnych tekstach, również w internetowych. Uwagi zawarte w "Potędze języków obcych" z pewnością mogą być przydatne w planowaniu nauki. Są solidnym zbiorem znanych z różnych źródeł porad, mających na celu uczynienie nauki języków obcych przyjemniejszą i efektywniejszą. Skierowane są głównie do osób, które rozpoczynają naukę języka obcego, lub do takich, które mają za sobą jedynie doświadczenia wyniesione z nudnych szkolnych lekcji, gdzie nauka języka była przykrym przymusem, a nie prawdziwą przyjemnością. A o tę przyjemność, niosącą ze sobą również efektywność, autorowi chodzi przede wszystkim.

http://wagros.com.pl/angielski-c-65/angielski-w-zabawie-scenariusze-gier-i-zabaw-jezykowych-dla-mlodszych-dzieci-p-735

Zadura-Wnuk Aleksandra, Angielski w zabawie. Scenariusze gier i zabaw językowych dla młodszych dzieci, Poznań, Wagros, cop. 2015, ISBN 978-83-63685-54-6.
GCWYP 157642
3

Angielski w zabawie to:

  • gotowe pomysły na gry i zabawy z przedszkolakami i najmłodszymi uczniami szkół podstawowych,
  • przejrzysta budowa ułatwiająca pracę
  • uatrakcyjnienie nauki słownictwa dzięki opracowanym do gier i zabaw kartom prezentacyjnym („Flashcards”), - możliwym do wydrukowania lub oglądania na ekranie komputera, tablicy multimedialnej lub urządzeniach mobilnych (smartfon, tablet),
  • pomoc dla lektorów rozpoczynających swoją przygodę z nauczaniem języka angielskiego i nie mających jeszcze pomysłu na ciekawe i atrakcyjne zajęcia,
  • wsparcie dla szukających inspiracji, którym dobre pomysły na zabawę z językiem już się skończyły,
  • wspaniała pomoc dla rodziców, którzy chcą samodzielnie uczyć swoje dzieci języka angielskiego lub utrwalać wiedzę nabytą przez nie w szkole,
  • dwujęzyczne wydanie tej książki to atrakcyjna pomoc dla native speakerów prowadzących zajęcia z języka angielskiego w polskich przedszkolach i szkołach.

http://www.wydawnictwopoligraf.pl/publikacje2.php?fid=535

Walas Małgorzata, Niemiecki przez skojarzenia, Warszawa, Rozpisani.pl, 2015, ISBN 978-83-941272-1-3.
GCWYP 145772
4

Książka pozwoli skutecznie przyswoić niemieckie słówka poprzez zabawne i absurdalne skojarzenia. Odpowiednio dobrane zdania efektywnie łączą znaczenie z wymową fonetyczną. Dodatkiem jest słownik wyrazów podobnie brzmiących w języku polskim.

Ginter Anna, Ija Tulina-Blumental, Vot leksika! Repetytorium leksykalne z języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa, Wydawnictwo Szkolne PWN, 2015, ISBN 978-83-262-1427-1.
GCWYP 148527
5

"Repetytorium leksykalne z języka rosyjskiego" przeznaczone jest dla wszystkich uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego z języka rosyjskiego na poziomie podstawowym i rozszerzonym, a także dla wszystkich uczących się języka rosyjskiego, chcących utrwalić lub poznać nową leksykę z poszczególnych tematów.

Atuty publikacji

  • zgodna z wytycznymi ESOKJ w odniesieniu do poziomu B1 biegłości językowej
  • przejrzysta budowa ułatwiająca pracę
  • leksyka zebrana w 14 kręgów tematycznych i przedstawiona w interesujących sytuacjach komunikacyjnych
  • części praktyczna, która zawiera ciekawe ćwiczenia, umożliwiające utrwalenie nowego słownictwa i zastosowanie go w różnych sytuacjach komunikacyjnych
  • bogato ilustrowany materiał.

http://www.wszpwn.com.pl/oferta-wydawnicza/jezyk-rosyjski,17,287/repetytoria-i-gramatyki,14087/repetytorium-leksykalne-z-jezyka-rosyjskiego-z-cwiczeniami,61848.html


Zdunik Monika, Galant Svetlana, Repetytorium maturalne z języka rosyjskiego. Zakres podstawowy. Podręcznik, Wyd. 2, Warszawa, Wydawnictwo Szkolne PWN, 2014, ISBN 978-83-262-2262-7.
GCWYP 145223 + 2 CD
27

Repetytorium przeznaczone jest dla:

  • uczniów szkół ponadgimnazjalnych kontynuujących naukę języka rosyjskiego po gimnazjum w wymiarze 2 lub 3 godzin tygodniowo
  • wszystkich uczniów przygotowujących się do części ustnej i pisemnej egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym
  • studentów oraz uczniów szkół językowych.

Repetytorium jest zgodne z wytycznymi:

  • podstawy programowej IV.1
  • Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w odniesieniu do egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego w wariancie podstawowym
  • Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego dla poziomu B1 biegłości językowej.

Podręcznik dla ucznia zawiera:

  • 15 rozdziałów tematycznych o stałej budowie
  • aneks gramatyczny
  • przykładowy zestaw maturalny (matury próbnej)
  • transkrypcję tekstów nagranych na CD
  • klucz do ćwiczeń
  • słowniczek alfabetyczny
  • zwroty i wyrażenia
  • płytę CD.

http://www.wszpwn.com.pl/oferta-wydawnicza/jezyk-rosyjski,17,287/repetytorium-maturalne-z-jezyka-rosyjskiego,14031/repetytorium-maturalne-z-jezyka-rosyjskiego,61672.html

Betleja Jacek, Nowicka Irena, Wieruszewska Dorota, Repetytorium maturalne z języka niemieckiego. Zakres podstawowy. Podręcznik, Wyd. 2, Warszawa, Wydawnictwo Szkolne PWN, 2014, ISBN 978-83-262-2268-9.
GCWYP 145222 + 2CD
26

Repetytorium przygotowuje uczniów do egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym i zawiera:

  • zadania egzaminacyjne zgodne z formułą nowej matury
  • różnorodne ćwiczenia rozwijające wszystkie sprawności językowe
  • przykładowy arkusz maturalny

Repetytorium jest podzielone jest na 14 rozdziałów nawiązujących do zakresów tematycznych z podstawy programowej. W obrębie każdego rozdziału ćwiczone są wszystkie sprawności wymagane na egzaminie maturalnym.
W osobnym rozdziale zebrana jest cała gramatyka, której opanowanie niezbędne jest do zdania matury.

http://www.wszpwn.com.pl/oferta-wydawnicza/jezyk-niemiecki,17,282/repetytorium-maturalne-z-jezyka-niemieckiego-zakres-podstawowy,14045/repetytorium-maturalne-z-jezyka-niemieckiego-zakres-podstawowy,61668.html

Prussak Karolina, Marciniak Małgorzata, Zdam maturę! Język hiszpański. Egzamin ustny. Zbiór zadań, Poznań, Wydawnictwo Nowela, 2014, ISBN 978-83-62008-22-3.
GCWYP 142132 + CD
12

Moreno Milena, Socorro Mercedes, Zdam maturę! Język hiszpański. Egzamin pisemny. Poziom podstawowy. Zbiór zadań, Poznań, Wydawnictwo Nowela, 2014, ISBN 978-83-62008-39-1.
GCWYP 151538 + CD
13

Moreno Milena, Socorro Mercedes, Zdam maturę ! Język hiszpański. Egzamin pisemny. Poziom rozszerzony. Zbiór zadań, Poznań, Wydawnictwo Nowela, 2014, ISBN 978-83-62008-40-7.
GCWYP 154464 + CD
14

Seria składa się ze zbiorów ćwiczeń przeznaczonych dla:
- uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego z języka hiszpańskiego;
- nauczycieli, którzy znajdą w nich przydatny materiał ćwiczeniowy.

Poszczególne tomy:
- uwzględniają wszystkie zmiany w formule egzaminu maturalnego wprowadzone od 2015 roku – nowe umiejętności oraz nowe zadania;
- opisują strukturę zadań egzaminacyjnych;
- obejmują wszystkie umiejętności językowe oceniane na egzaminie ustnym oraz na egzaminie pisemnym
na poziomie podstawowym i rozszerzonym;
- pomagają uczniom w samodzielnym, stopniowym przygotowaniu do egzaminu maturalnego;
- nauczycielom dają możliwość indywidualizacji pracy z uczniami chcącymi przystąpić do egzaminu maturalnego z języka hiszpańskiego, niezależnie od realizowanego w klasie programu nauczania.

http://www.nowela.pl/zdam-mature-2015-jezyk-hiszpanski-poziom-rozszerzony-pisemny

Lis Zofia, Wieczorek-Szymańska Jolanta, Zdam maturę! Język francuski. Egzamin pisemny. Poziom podstawowy. Zbiór zadań, Poznań, Wydawnictwo Nowela, 2014, ISBN 978-83-62008-37-7.
GCWYP 151537 + CD
1

Lis Zofia, Wieczorek-Szymańska Jolanta, Zdam maturę! Język francuski. Egzamin pisemny. Poziom rozszerzony. Zbiór zadań, Poznań, Wydawnictwo Nowela, 2014, ISBN 978-83-62008-38-4.
GCWYP 142133 + CD
11

Seria składa się ze zbiorów ćwiczeń przeznaczonych dla:
- uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego z języka francuskiego;
- nauczycieli, którzy znajdą w nich przydatny materiał ćwiczeniowy.

Poszczególne tomy:
- uwzględniają wszystkie zmiany w formule egzaminu maturalnego wprowadzone od 2015 roku – nowe umiejętności oraz nowe zadania;
- opisują strukturę zadań egzaminacyjnych;
- obejmują wszystkie umiejętności językowe oceniane na egzaminie ustnym oraz na egzaminie pisemnym
na poziomie podstawowym i rozszerzonym;
- pomagają uczniom w samodzielnym, stopniowym przygotowaniu do egzaminu maturalnego;
- nauczycielom dają możliwość indywidualizacji pracy z uczniami chcącymi przystąpić do egzaminu maturalnego z języka francuskiego, niezależnie od realizowanego w klasie programu nauczania.

http://www.nowela.pl/zdam-mature-2015-jezyk-francuski-poziom-podstawowy-pisemny

Rosińska Marta, Edwards Lynda, Matura 2015 – repetytorium. Poziom podstawowy i rozszerzony. Podręcznik do języka angielskiego, Warszawa, Macmillan Polska, 2014, ISBN 978-83-7621-175-6.
GCWYP 142062 + CD
21

Repetytorium to nieoceniona pomoc w przygotowaniach do nowej matury. Wyjątkowe połączenie treningu do matury podstawowej i rozszerzonej pozwala w trakcie jednej lekcji przygotować uczniów do dwóch poziomów matury. Repetytorium w przemyślany sposób uczy słownictwa, które rozwijane jest w każdej sekcji, oraz systematycznie rozwija umiejętności językowe w kontekście zadań egzaminacyjnych. Przygotowanie do egzaminu ułatwiają użyteczne banki zwrotów, modelowe wypowiedzi oraz zestawienie reguł gramatycznych.

http://www.macmillan.pl/katalog/matura-2015-repetytorium,p-478-0


Selby Claire, Jak pomóc Twojej klasie w nauce angielskiego, Warszawa, Agora, 2012, ISBN 978-83-268-0763-3.
GCWYP 116264
1
Claire Selby od kilkunastu lat opracowuje materiały do nauki języka angielskiego dla dzieci. Jest autorką szkolnych kursów publikowanych przez Cambridge University Press, Oxford University Press. Stworzone przez nią programy do nauki w szkole i poza nią są wykorzystywane w ponad 40 krajach. Część I W jakich sytuacjach dzieci uczą się najlepiej – przedstawia dotychczasowe metody nauczania, wyniki najnowszych badań, a także nową metodologię: Spiralny System Nauki Języka™.
Część II Planowanie i struktura – mówi o tym, jak przygotowywać lekcje,by nauczanie stało się jeszcze skuteczniejsze.
Część III zawiera praktyczne wskazówki odnoszące się do wyboru i wykorzystania materiałów lekcyjnych, w tym wszelkiego rodzaju pomocy dydaktycznych od fiszek po tablice interaktywne.

Niemiec-Knaś Małgorzata, Metoda projektów w nauczaniu języków obcych,Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2011, ISBN 978-83-7308-951-8.
GCWYP 102160
13
[...]W omawianej poniżej publikacji autorka Małgorzata Niemiec-Knaś analizuje metodę projektów w nauczaniu języków obcych.
W czterech rozdziałach została ujęta istota nauczania metodą projektów. W rozdziale pierwszym autorka skupia się na charakterystyce nauczania z wykorzystaniem metody projektem. Między innymi omówione zostały problemy autonomii w procesie nauczania i uczenia się, cechy projektu jako formy skierowanej na działanie a także podstawowe koncepcje i definicje. Z przygotowanego przeglądu najważniejszych informacji wyraźnie widać pozytywny stosunek autorki do opisywanego problemu. Dokonując przeglądu myśli pedagogicznej dotyczącej przedmiotowego problemu wyraźnie zostaje wyakcentowane, iż metoda projektu musi odpowiadać potrzebom uczniów ich zainteresowaniom oraz warunkom, w jakich zostanie zrealizowana.
Część druga książki to odniesienie do praktyki. [...] W tej części wywodu czytelnik zostaje szczegółowo poinformowany, na jakie rzeczy powinno zwrócić się uwagę w tego typu nauczaniu oraz z jakimi ograniczeniami musimy się liczyć. To bardzo wartościowa część dla praktyków stawiających pierwsze kroki w tej metodyce.
Przedostatnia część książki skupia się na omówieniu zastosowania metod projektów w nauczaniu języków obcych. Trzeci rozdział stał się z jednej strony instrukcją działania (model projektu) , z drugiej omówieniem wybranych zagadnień z psychologii uczenia i po trzecie omówieniem doboru celów i treści nauczania. [...]
Czwarty rozdział autorka poświęciła typologii zadań projektowych. Pozwala ona zrozumieć wieloaspektowość tego typu nauczania.

W publikacji wielokrotnie zostaje podkreślone, że nauczanie projektem wymaga od nauczyciela wielu kompetencji. Jedną z nich jest sprawna, uzasadniona komunikacja.

„Metoda projektów” należy do publikacji, z którą powinni zapoznać się nauczyciele różnych szczebli nauczania. [...]
Z recenzji Katarzyna Bocheńska-Włostowska
http://www.impulsoficyna.com.pl/wyszukaj/metoda-projektow-w-nauczaniu-jezykow-obcych,1264.html

Zybert Jerzy, Efektywność w szkolnej nauce języka obcego, Warszawa, Wydawnictwo DiG, 2012, ISBN 978-83-7181-780-9.
GCWYP 119100
12
Celem książki jest próba wyjaśnienia procesów nauki języka obcego. Wyniki tej nauki są uwarunkowane wieloma czynnikami, z których duża rola przypada motywacji do komunikowania się w języku obcym. Książka podzielona jest na dwie zasadnicze części. Część pierwsza zawiera wybrane zagadnienia związane z uczeniem się języka, a więc koncentruje się na uczniu, część druga zaś dotyczy nauczania języka, czyli w centrum rozważań jest nauczyciel. Przy tym ostatnim założeniu można uznać, że książka ma też cele praktyczne — ma służyć pomocą w dydaktyce języka obcego.
http://www.dig.com.pl/index.php?s=karta&id=999

Pamuła-Behrens Małgorzata, Nauka czytania w języku obcym w okresie wczesnoszkolnym. Teoria i praktyka, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, ISBN 978-83-7271-775.
GCWYP 127588
11
Praca wybiega poza obszar ściśle glottodydaktyczny, odnosi się do aspektów psychologicznych (rozwój poznawczy i językowy dziecka) i pedagogicznych (odniesienie do sytuacji uczenia ogólnego, środowiska domowego itp.), co czyni z niej świetne kompendium wiedzy dla przyszłych nauczycieli, nauczycieli już praktykujących, rodziców, wreszcie badaczy zajmujących się nabywaniem i rozwijaniem umiejętności czytania.
http://www.wydawnictwoup.pl/ksiegarnia/sklep.php?s=karta&id=777

Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. O kompetencjach, motywowaniu i strategiach, red. Jolanta Knieja, Sebastian Piotrowski, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2011, ISBN 978-83-7306-545-1 (TNKUL), ISBN 978-83-7702-244-3 (KUL).
GCWYP 118623
14
Gdy mówimy o potrzebach w kontekście nauczania/uczenia się języka obcego i związanych z nimi docelowych kompetencjach, często mamy na myśli różne realia: potrzeby odnoszące się do określonych deficytów, potrzeby społeczne i integracyjne czy też zawodowe, a także potrzeby związane z wiekiem uczących się. W tomie Nauczaniej ęzyka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. O kompetencjach, motywowaniu i strategiach problematykę potrzeb ujmuje się pod kątem konkretnych sytuacji edukacyjnych i rozwiązań dydaktycznych, a także określonych cech i zachowań uczących się w różnych kontekstach akwizycyjnych. Tak jak sugeruje to podtytuł, chodzi tu przede wszystkim o ukazanie zagadnienia przez pryzmat docelowych kompetencji, indywidualnych strategii uczeniowych i technik służących motywowaniu uczących się o różnorakich potrzebach. Ujęcie problematyki potrzeb językowych zarówno w perspektywie psycholingwistycznej, jak i dydaktycznej sprawia, że niniejsza publikacja może stanowić źródło inspiracji dla specjalistów z zakresu akwizycji, ale również dla nauczających języka obcego w warunkach formalnych. Wiele konkretnych obserwacji dotyczących strategii uczenia się może być przydatnych także dla samych uczących się, niezależnie od ich wieku, profilu czy też kontekstu, w którym przeżywają oni swoją przygodę z językiem obcym.
http://www.ika.org.pl/ika/oferta?cmd=get&id=101309

Nauka języka obcego w perspektywie ucznia, red. nauk. Hanna Komorowska, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie Oficyna Wydawnicza Łośgraf - Wiesław Łoś, 2011, ISBN 978-83-62726-32-5.
GCWYP 103881, GCWYP 106338, GCWYP 117048
15
Nowoczesny, przystępnie napisany podręcznik do nauczania języków obcych!
Podręcznik uwzględnia obecną sytuację w szkolnictwie i na rynku usług edukacyjnych:
- wdrażanie nowej podstawy programowej,
- obniżenie wieku rozpoczynania nauki języka obcego,
- powstanie nowych kontekstów edukacyjnych (kursy e-learningowe czy blended learning),
- ogromny wzrost liczby uczniów o specyficznych trudnościach w nauce języka (uczniowie dyslektyczni, uczniowie niepełnosprawni),
- upowszechnienie nauki języka obcego zintegrowanej z treścią (CLIL)
Autorzy, wybitni specjaliści z całego kraju, napisali książkę, która jest znakomitym podręcznikiem dla wszystkich studentów kierunków filologicznych oraz wsparciem dla nauczycieli języków obcych. W kolejnych rozdziałach podręcznika omawiają:
- nowoczesne cele nauczania języka obcego,
- wymagania nowej podstawy programowej,
- europejską politykę językową,
- rozwijanie kompetencji interkulturowych,
- umiejętność posługiwania się nowymi technologiami,
- problemy specyficzne dla poszczególnych grup uczących się,
- trudności, z którymi borykają się uczniowie (np. lęk komunikacyjny),
- sposoby identyfikowania trudności ucznia i wspierania go w ich pokonywaniu.
Podręcznik stanowi znakomitą pomoc zarówno dla czynnych nauczycieli języków obcych, jak i dla studentów zdobywających kwalifikacje zawodowe w zmieniających się warunkach nauczania języków obcych.
http://www.losgraf.pl/s/karta/id/432.htm

Przygotowała Monika Witkowska
PBW Gocławska, Wydział Informacyjno-Bibliograficzny
Wrzesień, 2014 r.


Języki obce


Poprawiony: poniedziałek, 09 stycznia 2017 16:06