image1 image2 image3 image4 image5

„Nie ma lepszej pożywki chorobotwórczej dla bakteryj fałszu i legend, jak strach przed prawdą i brak woli.”

  • Źródło: Rok 1863, Wstęp, 1924

Patron roku 2017 Józef Piłsudski

Jesteś tutaj: Start Informacyjno-bibliograficzne Proponujemy materiały metodyczne

wwe_b

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

BM
Dziękujemy księgarni internetowej BookMaster za nieodpłatne przekazanie książek.

Edukacja prozdrowotna
Wpisany przez Maciej Bidelski   
wtorek, 16 września 2014 08:59

Wspieranie dziecka z nadwagą i otyłością w społeczności szkolnej. Praca zbiorowa, pod red. Anny Oblacińskiej, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013, ISBN 9788362360475.

(ZAMÓW)

Nadwaga i otyłość dzieci to bardzo poważny problem współczesnej Polski. Publikacja zawiera pięć rozdziałów, w których autorzy przedstawiają m. in. podstawy teoretyczne problemu, sytuację ucznia z nadwagą i otyłością w szkole, rolę pielęgniarki szkolnej i rodziców w procesie wspierania dzieci oraz sytuację uczniów na zajęciach wychowania fizycznego. Dodatkowym atutem książki są przykładowe scenariusze zajęć podejmujące kwestie nadwagi i otyłości.

Obrazek nr 1

Błażejewska Katarzyna, Odżywianie dzieci mądre i zdrowe. Porady mamy dietetyczki, Warszawa, Grupa Wydawnicza Foksal. Wydawnictwo Buchmann, 2015, ISBN 9788328007949.

(ZAMÓW)

Statystyki potwierdzają, że co piąte polskie dziecko ma nadwagę lub otyłość. Co robić, a czego nie robić, aby dzieci były zdrowe, szczupłe i pełne energii. Autorka książki, mama 4-letniego Stasia przekonuje, że z otyłością można i trzeba walczyć. Publikacja zawiera przepisy na zdrowe i smaczne dania dla dzieci. Książkę można wykorzystać do przeprowadzenia spotkania z rodzicami na temat zdrowego odżywiania ich dzieci.

Obrazek nr 2

Przemiana z grubego na zdrowego [Film], Sosnowiec, Wydawnictwo Projekt-Kom, 2014.

(ZAMÓW)

Film edukacyjny przedstawiający historię Kamila, który od dziecka walczył z otyłością. Bohater filmu opowiada o swojej przemianie i przemianie całej rodziny. Film dodatkowo zawiera wykład na temat otyłości i żywienia prof. Jerzego Sochy oraz komentarz pani Aleksandry Koper specjalisty do spraw żywienia i koordynatorki projektu „Wiem co jem sklepiki szkolne – zdrowa reaktywacja”.

Obrazek nr 3

Środowisko naturalne a globalne współzależności [Film], [Piaseczno], Tutto Arts & Media, cop. 2014, ISBN 9788364397103.

(ZAMÓW)

Film przeznaczony dla uczniów szkół gimnazjalnych, a dotyczy niekorzystnych dla człowieka zmian klimatu oraz zanieczyszczenia środowiska. Publikacja pokazuje jaki wpływ na otaczające nas środowisko mają indywidualne zachowania każdego z nas. Czy oszczędzasz wodę i energię? Czy Twoje zakupy są przemyślane? Do filmu dołączony jest również gotowy scenariusz do wykorzystania na lekcji.

Obrazek nr 4

Kochalska-Siwak Anna, Wierszolandia terapeutyczna dla dzieci, Zielonka, Wydawnictwo Kaligrafia, 2016, ISBN 9788394588519.

(ZAMÓW)

Publikacja przeznaczona do wykorzystania przez rodziców i/lub nauczycieli w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Książka zawiera kilkanaście wierszowanych bajek pogrupowanych według różnych obszarów i emocji. Znajdziemy tam bajki dla dzieci, które chcą nauczyć się panować nad złością, radzić sobie z lękiem i smutkiem, zadbać o pozytywne kontakty społeczne, dostrzegać piękno zjawisk przyrody i wielu innych problemów, z którymi zmaga się mały człowiek.

Obrazek nr 5

Przygotowała Agnieszka Zdrojewska
PBW Gocławska, Wydział Informacyjno-Bibliograficzny
Lipiec, 2017 r.


Chomiuk Andrzej, WF z Klasą. Przewodnik po programie. Edycja I, Warszawa, Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014, ISBN 9788364602184.
GCWYP 144340


Pozycja ta, to efekt działań zespołu pracującego w ramach akcji WF z Klasą. Akcja ta miała na celu wsparcie nauczycieli w promowaniu kultury fizycznej wśród uczniów. Przedstawiony program zawiera materiały i pomysły na nowoczesne, ciekawe lekcje..

1

Spitzer Manfred, Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, Słupsk, Wydawnictwo Dobra Literatura, 2016, ISBN 9788365223470.
GCWYP 169410


Autor książki profesor Manfred Spitzer, psychiatra i badacz mózgu, przestrzega przed uzależnieniem naszego życia od mediów cyfrowych. Jego zdanie potwierdzają współczesne badania naukowe. Na „cyberchoroby” narażone są szczególnie dzieci i młodzież.

2

Jelonek Anna, Frontczak Dorota, Zdrowy apetyt. Przewodnik po żywieniu od niemowlaka do nastolatka, Warszawa, Agora, 2015, ISBN 9788326822742.
GCWYP 162296


Dietetyczka Anna Jelonek podpowiada w jaki sposób zasady zdrowego żywienia wprowadzić w życie od najmłodszych lat dziecka. W książce znajdują się liczne pomysły na zdrowe i smaczne posiłki.

3

Earleywine Mitch, Zrozumieć Marihuanę. Nowe spojrzenie na badania naukowe, Warszawa, Wydawnictwo Cień Kształtu, cop. 2014, ISBN 9788360685204.
GCWYP 141681, 141682


Czy mity, które funkcjonują w naszej rzeczywistości o marihuanie, mają potwierdzenie w badaniach naukowych przeprowadzonych przez biologów, psychologów i lekarzy? Napisana w przystępny sposób pozycja odpowiada na wiele pytań dotyczących tej kontrowersyjnej substancji.

4

Pinker Susan, Efekt wioski. Jak kontakty twarzą w twarz mogą uczynić nas zdrowszymi, szczęśliwszymi i mądrzejszymi, Kielce, Wydawnictwo Charaktery, 2015, ISBN 9788364721281.
GCWYP 162883, 164626


Czy portale społecznościowe są w stanie zastąpić bezpośrednie kontakty między ludźmi? Susan Pinker, psycholog rozwojowy, stara się przekonać swoich czytelników, że kontakty twarzą w twarz są niezbędne i przynoszą ludziom wiele korzyści.

5

Przygotowała Agnieszka Zdrojewska
PBW Gocławska, Wydział Informacyjno-Bibliograficzny
Październik, 2016 r.


Wójtewicz Anna, Ciało w kulturze konsumpcji. Efektywność edukacji zdrowotnej na przykładzie sieci szkół promujących zdrowie, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014, ISBN 978-83-231-3218-9, GCWYP 141690.

Książka łączy perspektywę edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia z rozważaniami na temat ciała w kulturze konsumpcji. Czytelnik znajdzie w niej odpowiedzi na wiele aktualnych pytań dotyczących systemu nauczania. Czy edukacja zdrowotna w obecnym kształcie wyposaża młodzież w umiejętności pozwalające bezpiecznie żyć i zrozumieć otoczenie? Czy umożliwia jej zaadaptowanie się do zmian społecznych i kreowanie własnej przyszłości? Czy szkoły promujące zdrowie dostarczają młodym ludziom wiedzy potrzebnej do funkcjonowania w społeczeństwie somatycznym? Czy program nauczania jest dostosowany do realiów społeczeństwa masowej konsumpcji, w którym wszystkie aspekty cielesności są przedmiotem nie tylko jednostkowej refleksji, ale podlegają też ocenie społecznej oraz stanowią przedmiot zainteresowania podmiotów rynkowych i mediów? Przeprowadzone przez autorkę badania są dowodem, że socjologiczna refleksja na temat ciała może znaleźć zastosowanie w promocji zdrowia, pokazują także kierunek, w jakim powinna zmierzać edukacja zdrowotna w kulturze konsumpcji.

Źródło - http://bibliofil.com.pl/cialo-w-kulturze-konsumpcji-efektywnosc-edukacji-zdrowotnej-na-przykladzie-sieci-szkol-promujacych-zdrowie-a-wojtewicz-torun-2014-socjologia-promocja-zdrowia-edukacja.html

Obrazek nr 1

Buczak Agnieszka, Zachowania żywieniowe młodzieży w perspektywie edukacji zdrowotnej, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014, ISBN 978-83-7784-337-6, GCWYP 151534.

Publikacja porusza problematykę z zakresu psychologii i pedagogiki zdrowia i ukazuje się w okresie zwiększonego zainteresowania społeczeństwa tą problematyką. Prezentowana w niej analiza zachowań żywieniowych młodzieży ujawnia potrzebę intensyfikacji działań związanych z edukacją żywieniową rozumianą jako forma skutecznej profilaktyki.

Źródło - http://www.wydawnictwo.umcs.lublin.pl/index2.php?id=382

Obrazek nr 2

Sokołowska Ewa [et al.], Zdrowie psychiczne młodych dorosłych. Wybrane zagadnienia, Warszawa, Difin, 2015, ISBN 978-83-7930-753-1, GCWYP 158119.

Zdrowie psychiczne jest traktowane jako kluczowe zagadnienie wielu modeli teoretycznych, wyjaśniających funkcjonowanie człowieka w otaczającym świecie. Bywa odmiennie definiowane, bądź utożsamiane z innymi pojęciami, jak jakość życia, poczucie szczęścia. Celem publikacji jest przybliżenie zagadnień zdrowia psychicznego, czynników go determinujących oraz wzmacniających w grupie młodych dorosłych. Publikacja zawiera opis 30-godzinnego warsztatu promocji zdrowia psychicznego dla studentów szkół wyższych „PsychoŻak”.

Źródło - http://www.ksiegarnia.difin.pl/psychologia-pedagogika/34/zdrowie-psychiczne-mlodych-doroslych-wybrane-zagadnienia/2410

Obrazek nr 3

Bulska Joanna, Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia. Propozycje metodyczne dla pedagogów, nauczycieli, wychowawców i pracowników medycznych, wskazówki dla rodziców, Toruń, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 2008, ISBN 978-83-89163-50-9, GCWYP 109316.

Społeczne znaczenie edukacji zdrowotnej i potrzeba jej upowszechnienia dostarczyły autorce inspiracji do napisania książki skierowanej zarówno do pedagogów, nauczycieli i wychowawców, jak również i do pracowników medycznych, którzy z racji swojego przygotowania zawodowego pełnią w edukacji zdrowotnej rolę nauczycieli edukacji zdrowotnej lub promotorów (edukatorów) zdrowia.

Źródło - http://www.sklep.weakapit.pl/product.php?id=369

Obrazek nr 4

Cyrklaff Magdalena J., Biblioterapia w edukacji z zakresu profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia, Toruń, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014, ISBN 978-83-231-3224-0, GCWYP 145708.

Książka jest poświęcona problematyce wykorzystania biblioterapii w młodzieżowej edukacji rówieśniczej z zakresu profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia. Punktem wyjścia uczyniono tutaj charakterystykę zagrożeń wieku dorastania oraz główne założenia profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia. Przedstawiono także teoretyczne założenia biblioterapii i zaproponowano jej wykorzystanie w działaniach profilaktycznych oraz scharakteryzowano toruński „Programu młodzieżowych liderów profilaktyki uzależnień i promocji zdrowia”. Podjęto również próbę usystematyzowania działań biblioterapeutycznych w programach profilaktycznych. Kluczowym elementem rozprawy są wyniki eksperymentu biblioterapeutycznego przeprowadzonego wśród nastolatków uczestniczących w programie liderskim w 2007 i 2008 roku.

Źródło - http://www.wydawnictwoumk.pl/prod_74580_Biblioterapia_w_edukacji_z_zakresu_profilaktyki_uzaleznien_i.html

Obrazek nr 5

Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL, Rakowicka 10 - Autostrada do Zdrowia. Ścieżka edukacyjna. Scenariusze zajęć edukacyjnych, scenariusz gry terenowej, planszowa gra edukacyjna, Warszawa, Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL, [2014], GCWYP 140130 P DF.

Publikacja powstała w wyniku projektu zrealizowanego przez Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL i zawiera następujące elementy:

  • osiem scenariuszy warsztatów edukacyjnych;
  • edukacyjną grę planszową zawierającą treści dotyczące podstawowych objawów wybranych chorób cywilizacyjnych, zachowań wspierających zdrowy tryb życia, aktywnych form spędzania wolnego czasu, zagrożeń wynikających ze złego odżywiania się i braku ruchu;
  • grę terenową, której celem jest zachęcenie dzieci i młodzieży do aktywnego spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu.

Obrazek nr 6

Przygotowała Agnieszka Zdrojewska
PBW Gocławska, Wydział Informacyjno-Bibliograficzny
Styczeń, 2016 r.


Styl życia i zachowania prozdrowotne. Wybrane konteksty, pod red. Marioli Świderskiej, Łódź, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2011, ISBN 978-83-7405-533-8, GCWYP 116564, 116751.
Znaczenie edukacji zdrowotnej, zagadnień profilaktyki, szeroko rozumianej aktywności i działań prozdrowotnych wzrasta wraz ze zmianami cywilizacyjnymi, wymuszającymi zmianę nawyków, sposobu odżywiania, tempa życia i form aktywności. Autorzy starają się zgłębić aktualne tendencje w zakresie zachowań prozdrowotnych, zmian w stylu życia oraz stopnia świadomości zdrowotnej całych populacji i społeczności – dzieci, uczniów, osób dorosłych, przedstawicieli różnych grup zawodowych o różnych problemach zdrowotnych i sprawnościowych. Edukacja zdrowotna i profilaktyka w wielu zakresach stanowi obszar działań pedagogów i pracowników socjalnych, a przede wszystkim nauczycieli wszystkich poziomów, stąd głównie do tych grup zawodowych kierowana jest niniejsza publikacja. Niemniej styl życia oraz zachowania prozdrowotne pozostają w kręgu zainteresowań coraz liczniejszych grup.
Źródło - http://www.wydawnictwo.ahe.lodz.pl/?q=node/870

Obrazek nr 1

Psychologia zdrowia w służbie człowieka, pod red. Heleny Wrony-Polańskiej, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012, ISBN 978-83-7271-683-5, GCWYP 116742.
Książka wydana z okazji 100-lecia urodzin Juliana Aleksandrowicza, znanego lekarza-humanisty. Teksty zamieszczone w tomie w sposób interdyscyplinarny ukazują zdrowie człowieka, związki psychologii z medycyną, sztuką, literaturą, naukami społecznymi i filozoficznymi. Wiele miejsca poświęcono mechanizmom radzenia sobie z chorobą, wykorzystania psychologii do rozwiązywania problemów pojawiających się w biegu życia, roli psychologii w promocji zdrowia.
Źródło - http://www.ambulans.com.pl/zdrowie-publiczne-i-promocja-zdrowia/5642-psychologia-zdrowia-w-suzbie-czowieka.html

Obrazek nr 2

Winczewski Piotr, Zabawy i gry ruchowe dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich, Kielce, Wydawnictwo Jedność, cop. 2013, ISBN 978-83-7660-864-8, GCWYP 139326.
Ta książka to propozycja zabaw i gier ruchowych przeznaczonych dla wychowanków (pacjentów) poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wszystkie zabawy uporządkowane zostały w kolejności alfabetycznej, poprzedzono je również krótkim wstępem teoretycznym. Autor niniejszego zbioru oparł się na doświadczeniu zdobytym podczas pracy w szkole podstawowej, w przedszkolach (w tym w integracyjnym) oraz w trakcie prowadzenia zajęć z wyczynowymi sportowcami (w tym dziećmi) poruszającymi się na wózkach inwalidzkich. Publikacja adresowana jest do fizjoterapeutów, pracowników warsztatów terapii zajęciowej, nauczycieli wychowania fizycznego pracujących w klasach integracyjnych oraz do rodziców dzieci poruszających się na wózkach. To cenna pomoc oraz zaproszenie do wspólnej zabawy.
Źródło - http://jednosc.com.pl/product_info.php?products_id=2347

Obrazek nr 3

Bielski Janusz, Blada Ewa, Zdrowie i kultura fizyczna na przestrzeni dziejów, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2014, ISBN 978-83-7850-505-1, GCWYP 135729.
Publikacja opisuje historyczny moment narodzin oraz ewolucję kultury fizycznej i wychowania do zdrowia. Pokazuje, jak zaledwie kiełkujące w średniowieczu wychowanie fizyczne z każdym stuleciem przybiera na sile, a pojedyncze głosy humanistów i pedagogów w rodzaju Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Johna Locke’a czy Jeana Jacquesa Rousseau przerodziły się w falę działalności instytucjonalnej, dając współczesnym ogródki jordanowskie, obowiązkowe wychowanie fizyczne w szkole, wreszcie – wznowione w 1896 Igrzyska Olimpijskie. Być może za wcześnie jeszcze na tezę o historii zataczającej koło, tym razem w dziedzinie zdrowia i kultury fizycznej, niemniej schyłek wieku XX i początek XXI naznaczone są (chyba już) kultem zdrowia i młodości, będącym czymś więcej niż lansowaniem określonego stylu życia – warto więc pamiętać, skąd bije źródło nowożytnej tradycji.
Źródło - http://impulsoficyna.com.pl/nowosci/zdrowie-i-kultura-fizyczna,1524.html

Obrazek nr 4

Kultura fizyczna a globalizacja. Praca zbiorowa, pod red. Zbigniewa Dziubińskiego i Piotra Rymarczyka, Warszawa, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej, 2010, ISBN 978-83-924538-7-1, GCWYP 99546.

Kultura fizyczna a kultura masowa. Praca zbiorowa, pod red. Zbigniewa Dziubińskiego i Michała Lenartowicza, Warszawa, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej, 2011, ISBN 978-83-924538-8-8, GCWYP 104166.

Kultura fizyczna a różnice i nierówności społeczne. Praca zbiorowa, pod red. nauk. Zbigniewa Dziubińskiego i Michała Lenartowicza, Warszawa, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej, 2013, ISBN 978-83-937888-0-4, GCWYP 133892.

Kultura fizyczna a socjalizacja. Praca zbiorowa, pod red. Zbigniewa Dziubińskiego i Krzysztofa W. Jankowskiego, Warszawa, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej, 2012, ISBN 978-83-924538-9-5, GCWYP 118978.

Kultura fizyczna a zmiana społeczna. Praca zbiorowa, pod red. nauk. Zbigniewa Dziubińskiego i Piotra Rymarczyka, Warszawa, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego, Salezjańska Organizacja Sportowa Rzeczypospolitej Polskiej, 2014, ISBN 978-83-937888-2-8, GCWYP 143465.
Seria monografii tematycznych wydana przez Akademię Wychowania Fizycznego w Warszawie i Salezjańską Organizację Sportową Rzeczypospolitej Polskiej pod redakcją prof. Zbigniewa Dziubińskiego i pozostałych pracowników zespołu socjologii Zakładu Filozofii i Socjologii AWF Warszawa. Publikacje te dotyczą kultury fizycznej i jej wzajemnych relacji, powiązań i zależności z globalizacją, socjalizacją, zmianą społeczną, kulturą masową oraz różnicami i nierównościami społecznymi.

Obrazek nr 5 Obrazek nr 6 Obrazek nr 7 Obrazek nr 8 Obrazek nr 9

Przygotowała Agnieszka Zdrojewska
PBW Gocławska, Wydział Informacyjno-Bibliograficzny
Maj, 2015 r.


Żuchelkowska Krystyna, Edukacja zdrowotna w przedszkolu, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2013, ISBN 978-83-7096-912-7, GCWYP 129277.
Prezentowana książka należy do dziedziny stosowanej pedagogiki przedszkolnej, ukazuje możliwości realizowania celów i założeń edukacji zdrowotnej w przedszkolu. Publikacja adresowana jest do nauczycieli i kandydatów na nauczycieli przedszkoli, a także dla rodziców oraz osób, którym na sercu leży zdrowie i dobro małego dziecka.
http://www.ksiegarnia-europejska.pl

Obrazek nr 1

Przewodnik HEPS. Promowanie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej w szkołach, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2010, ISBN 978-83-62360-40-6, GCWYP 102996, 128440.
Pierwsza część pakietu opracowanego w europejskim projekcie HEPS (Healthy Eating and Physical Activity in Schools) Zdrowe Żywienie i Aktywność Fizyczna w Szkole. Projekt ten realizowany jest w latach 2009–2011 przez zespół specjalistów w dziedzinie promocji zdrowia w szkole z uniwersytetów, instytutów naukowych i agencji rządowych z 12 krajów (w tym także z Polski), w ramach Programu Zdrowia Publicznego Unii Europejskiej. Główną przesłanką do podjęcia tego projektu jest zwiększająca się gwałtownie częstość występowania nadwagi i otyłości u dzieci i młodzieży. Nadwagę ma co czwarte dziecko w Europie, w Polsce 15–18% uczniów.
http://www.scholaris.pl

Obrazek nr 2

Poradnik orędownictwa na rzecz HEPS. Argumenty i strategie tworzenia polityki zdrowotnej w szkole, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2010, ISBN 978-83-6236-36-9, GCWYP 128442.
Druga część pakietu opracowanego w europejskim projekcie HEPS (Healthy Eating and Physical Activityin Schools) Zdrowe Żywienie i Aktywność Fizyczna w Szkole. Poradnik dotyczy działań, określanych w języku angielskim terminem advocacy. Termin ten, a także rodzaj działań, do których się on odnosi, jest w Polsce mało znany. Trudno było znaleźć jego odpowiednik w języku polskim. W wyniku licznych konsultacji ze specjalistami w zakresie promocji zdrowia i językoznawcami uznano, że najlepszym odpowiednikiem advocacy będzie „orędownictwo”. (…) Celem w projekcie HEPS ma być tworzenie na poziomie kraju, regionu i lokalnym polityki w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej w szkołach, z wykorzystaniem podejścia szkół promujących zdrowie. http://www.scholaris.pl
http://www.scholaris.pl

Obrazek nr 3

Katalog i narzędzie HEPS. Katalog i narzędzie do oceny jakości szkolnych interwencji dotyczących zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2010, ISBN 978-83-62360-48-2, GCWYP 102995, 128441.
Trzecia część pakietu opracowanego w europejskim projekcie HEPS (Healthy Eating and Physical Activity in Schools) Zdrowe Żywienie i Aktywność Fizyczna w Szkole. Projekt ten realizowany jest w latach 2009–2011 przez zespół specjalistów w dziedzinie promocji zdrowia w szkole z uniwersytetów, instytutów naukowych i agencji rządowych z 12 krajów (w tym także z Polski), w ramach Programu Zdrowia Publicznego Unii Europejskiej.
http://www.scholaris.pl

Obrazek nr 4

Narzędzie dla szkół HEPS. Przewodnik dla szkół dotyczący tworzenia szkolnej polityki zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2010, ISBN 978-83-62360-44-4, GCWYP 102990, 128439. Czwarta część pakietu opracowanego w europejskim projekcie HEPS (Healthy Eating and Physical Activityin Schools) Zdrowe Żywienie i AktywnośćFizyczna w Szkole.
Niniejszy przewodnik przeznaczony jest dla szkół, które podejmą się tworzenia polityki w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.
Przewodnik składa się z czterech części.
• szkolna polityka w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, koncepcja szkoły promującej zdrowie oraz podstawowe wartości i filary sieci „Szkoły dla Zdrowia w Europie”
• fazy tworzenia polityki w warunkach szkolnych
• polityka szkoły w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej
• przykłady dobrej praktyki w tworzeniu polityki w Danii, Niemczech, Polsce i Portugalii Ponadto, przewodnik zawiera: „Krótkie narzędzie do oceny HEPS”, „Wskaźniki dla szkoły HEPS” oraz bibliografię.
http://www.scholaris.pl

Obrazek nr 5

Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli szkół podstawowych. Praca zbiorowa, pod red. Barbary Woynarowskiej, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012, GCWYP 110319, 130483.

Obrazek nr 6

Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli gimnazjum. Praca zbiorowa, pod red. Barbary Woynarowskiej, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012, GCWYP 114600, 114601.

Obrazek nr 7

Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. Praca zbiorowa, pod red. Barbary Woynarowskiej, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2012, GCWYP 110318, 130482.

Obrazek nr 8

Niniejsze poradniki mogą stanowić pomoc i inspirację do podjęcia skutecznej realizacji edukacji zdrowotnej w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych.

Krause Christina, Program Ja to ja. Wzmacnianie poczucia własnej wartości u dzieci w wieku przedszkolnym z udziałem Pauliny i Emila, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia, 2012, ISBN 978-83-7134-576-0, GCWYP 116258 + CD.
„Ja to ja i taki(-a), jaki(-a) jestem, jestem OK”. Byłoby wspaniale, gdyby każdy mógł tak o sobie powiedzieć. Dla rozwoju poczucia własnej wartości szczególnie znaczące są doświadczenia z wczesnego dzieciństwa. Program „Ja to ja” wspiera dzieci w rozwijaniu pewności siebie, nabywaniu umiejętności komunikacyjnych i lepszym poznawaniu siebie i innych. Zachwycone dzieci przez rok pozwalają, by Paulina i Emil − maskotki programu − towarzyszyli im w przedszkolu i czynili ich samopoczucie jeszcze lepszym.
Program składa się z ośmiu modułów:
1. Doświadczanie własnego ciała i odprężenie.
2. Ruch.
3. Komunikacja.
4. Zabawy kreatywne.
5. Autorefleksja.
6. Uczucia.
7. Konflikty i ich rozwiązywanie.
8. Odżywianie.
http://harmonia.edu.pl

Obrazek nr 9

Szkoła jako środowisko edukacji zdrowotnej, pod red. nauk. Dobrosława Bilskiego, Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych, 2010, ISBN 978-83-61095-22-4, GCWYP 99375.
Przedkładana czytelnikowi książka, ze względu na szeroki zakres problematyki, została uporządkowana w dwóch częściach. Część pierwsza zawiera opracowania prezentujące wybrane uwarunkowania realizacji edukacji zdrowotnej. Wśród uwarunkowań psychologicznych zaprezentowane zostały badania nad sposobem obecności pojęcia zdrowie w świadomości dzieci i młodzieży, badania nad rolą prężności jako psychologicznego zasobu chroniącego jednostkę przed podejmowaniem zachowań ryzykownych. Ponadto zaprezentowano wyniki badań nad znaczeniem niektórych zmiennych temperamentnych i charakterologicznych w podejmowaniu zachowań zdrowotnych.
Druga część publikacji została poświęcona praktyce edukacji zdrowotnej w szkole. Zawiera ona między innymi propozycje systemowego podejścia do edukacji zdrowotnej w szkole, wyniki badań historycznych z zakresu treści, metod i środków edukacji zdrowotnej w dwudziestoleciu międzywojennym, badania nad opiniami nauczycieli i uczniów na temat realizacji edukacji zdrowotnej.
http://wydawnictwo.wsez.pl/

Obrazek nr 10

Gaweł Anna, Zasoby zdrowotne młodzieży gimnazjalnej w kontekście ekosystemu szkoły, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2014, ISBN 978-83-233-3722-5, GCWYP 140024.
Zaprezentowane w książce badania teoretyczne i empiryczne koncentrują się wokół fenomenu zdrowia, które jest nieodłącznie związane z rozwojem człowieka w okresie jego dojrzewania i zarazem warunkuje przebieg tegoż rozwoju. Autorka podejmuje próbę rozpoznania podmiotowych zasobów zdrowotnych oraz zasobów środowiskowych tkwiących w ekosystemie szkoły, które współtworzą potencjał zdrowotny uczniów w wieku gimnazjalnym. Przyjęta w pracy perspektywa ekologicznego, systemowego i salutogenetycznego ujmowania zjawisk w obszarze zdrowia umożliwia poszukiwanie odpowiedzi na pytania dotyczące możliwości kształtowania tych zasobów w procesie wychowania do zdrowia, stanowiącym nieodłączny składnik całościowego procesu edukacji służącej harmonijnemu rozwojowi człowieka jako istoty biopsychospołecznej. Publikacja jest adresowana do środowiska naukowego pedagogów i psychologów zdrowia, studentów nauk społecznych oraz pedagogów szkolnych i nauczycieli będących realizatorami edukacji zdrowotnej.
www.wuj.pl

Obrazek nr 11

Białek Ewa Danuta, Zintegrowane (holistyczne) podejście do człowieka i zdrowia. Program autorski Wychowanie do zdrowia w rodzinie, szkole i świecie, Wyd. 1 (uzup.), Warszawa, Instytut Psychosyntezy. Centrum Wspierania Zrównoważonego Rozwoju Człowieka, 2012, ISBN 978-83-63428-20-4, GCWYP 119251.
Unikalna książka, bazująca na nowym, zintegrowanym (systemowym, syntetycznym) podejściu do zdrowia i rozwoju człowieka (holistycznym), interdyscyplinarnego (włączając duchowy aspekt człowieka) w oparciu o psychosyntetyczne podejście, wspierająca zdrowie we wszystkich jego przestrzeniach. Program uzupełniający nauczania edukacji zdrowotnej przeznaczony dla kształcenia przed/dyplomowego na wydziałach pedagogicznych, ewentualnie studiów podyplomowych, oparty na programie autorskim „Wychowanie do zdrowia w rodzinie, szkole i świecie”.
http://ksiegarnia.pwn.pl/produkt/153298/edukacja-zdrowotna-w-praktyce.htm

Obrazek nr 12

Przygotowała Agnieszka Zdrojewska
PBW Gocławska, Wydział Informacyjno-Bibliograficzny
Wrzesień, 2014 r.


Edukacja prozdrowotna (styczeń 2011)
Poprawiony: środa, 05 lipca 2017 13:42