image1 image2 image3 image4 image5 image6

„Nie ma lepszej pożywki chorobotwórczej dla bakteryj fałszu i legend, jak strach przed prawdą i brak woli.”

  • Źródło: Rok 1863, Wstęp, 1924

Patron roku 2017 Józef Piłsudski

Jesteś tutaj: Start

wwe_b

Partnerzy
i instytucje wspierające

portal-logo

logo_dark-1

logo_niepelnosprnik

TPUW logo

BM
Dziękujemy księgarni internetowej BookMaster za nieodpłatne przekazanie książek.

Polecamy spektakl miesiąca
Wpisany przez Maciej Bidelski   
czwartek, 03 listopada 2011 13:06

W kwietniu

zdjecie nr 3

Teatr Baj
Książeczka

kategoria: od 0 do 3 lat
data premiery: 16 kwietnia 2016

Twórcy
reżyseria i scenografia: Elżbieta Bieda, Marek Zimakiewicz
muzyka: Kamil Zawiślak
konsultacje – psychopedagodzy kreatywności: Dominika i Karolina Orłowskie

Obsada
Elżbieta Bieda
Marek Zimakiewicz
Czas trwania
30 min + 15 min zabawy

Opis spektaklu

Kiedy najlepiej rozpocząć przygodę z książką? Najlepiej od najnaja, od początku, od zaraz. Zapraszamy do obejrzenia naszej niezwykłej książki – pełnej barw, kształtów i dźwięków. Wiadomo, że książka może wspaniale pomóc dzieciom odkrywać świat. A jeśli jeszcze jest to niezwykła teatralna książka, to po prostu wciąga po uszy.

Choć najnajmłodsi nie umieją czytać, odbierają świat wszystkimi zmysłami i uczą się więcej niż kiedykolwiek potem. Nasza książeczka nie ma liter, ale zawiera niezwykłe obrazy. Kryje na swoich kartach dużo tajemnic, ciekawych rzeczy do odkrywania, opowiada maluchom o świecie i chce im pokazać, jaki jest fascynujący.

Percepcja i wyobraźnia małych widzów jest prowadzona stopniowo przez karty książki od geometrycznych figur i kontrastowych kolorów do wielobarwnych i różnorodnych w kształtach form wprowadzających dzieci w świat przyrody. Twórcy zafascynowani origami i kirigami budują świat Książeczki, który też może ożyć, jak wszystko w teatrze lalek.

Po spektaklu aktorzy zapraszają dzieci i rodziców do wspólnej zabawy z papierem. Zachęcają do tworzenia swoich własnych małych książek świata, przy wykorzystaniu origami, kirigami i przede wszystkim wyobraźni.Kuchnia pełna niespodzianek

kategoria:
od 0 do 3 lat

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
– Wyróżnienie za walory plastyczne; XXIII Międzynarodowy Festiwal Teatrów Lalek „Spotkania” w Toruniu (2016).
– Nagroda Kot w Worku dla Elżbiety Biedy i Marka Zimakiewicza; XX Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży „Korczak” w Warszawie (2016).
– Wyróżnienie przyznane przez Jurorów Juniorów; XX Międzynarodowy Festiwal Teatrów dla Dzieci i Młodzieży „Korczak” w Warszawie (2016).
– Nagroda specjalna dla Alberta Roca Macii za „umiejętne połączenie dyscypliny, swobody i radości podczas podczas fotografowania trudnego formalnie spektaklu”; Konkurs Fotografii Teatralnej, Instytut Teatralny w Warszawie (2017).

http://teatrbaj.pl/movies/ksiazeczka/


W marcu

Teatr Baj, Kuchnia pełna niespodzianek

Zdjecie nr 3

Twórcy

koncepcja, reżyseria, scenografia:
Marta Gryko-Sokołowska
konsultacje – psychopedagodzy kreatywności:
Dominika i Karolina Orłowskie
konsultacje – ruch sceniczny:
Magdalena Dąbrowska
W spektaklu zostały wykorzystane utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta, Clauda Debussy’ego oraz Charlesa Camilla Saint-Saënsa.

Obsada

Marta Gryko-Sokołowska / Magdalena Dąbrowska
Marek Zimakiewicz

Czas trwania
30 min + 15 min zabawy

Opis spektaklu

Przygotowywanie przyjęcia to bardzo pasjonujące zajęcie. Nie tylko dlatego, że za chwilę przyjdą goście i będzie uroczyście. Zajęcie fantastyczne samo w sobie, po prostu wspaniała przygoda, bo kuchnia to niezwykły świat do odkrywania – wie o tym każdy maluch. Coś do czegoś dosypiemy, czegoś jeszcze dolejemy i dokładnie wymieszamy. Trochę czegoś rozsypiemy… po to, żeby było ładnie. Zajrzymy do kuchennej szuflady, w której kryją się skarby nie z tej ziemi, przedmioty wymagające najwyższej uwagi i natychmiastowego użycia. Przedmioty z kuchennych szafek w odpowiednio przygotowanej zabawie zyskują zupełnie bezpieczny wymiar. Pozwalają dzieciom na wykonywanie upragnionych eksperymentów na drodze odkrywania świata.

Zapraszamy do kuchni pełnej niespodzianek!

Spektakl w ramach nurtu repertuarowego Bajowe Najnaje, adresowanego do najnajmłodszej widowni

Kilka słów do najnajowych opiekunów – czyli co należy wiedzieć, przychodząc na spektakl:

  • spektakl odbywa się w kameralnej, przytulnej przestrzeni – na Małej Scenie,
  • specyfika przedstawienia nie pozwala na wejście do namiotu po jego rozpoczęciu, prosimy o punktualne przybycie
    (spóźnieni widzowie nie będą mogli wejść na spektakl ani otrzymać zwrotu pieniędzy za bilety),
  • przed wejściem do namiotu, w którym odbywa się spektakl, należy zdjąć buty (można przynieść ze sobą kapcie),
  • prosimy, aby w trakcie przedstawienia nie spożywać pokarmów i napojów,
  • prosimy o nierobienie zdjęć podczas spektaklu.

W lutym

DZIWNY PRZYPADEK PSA NOCNĄ PORĄ
Zdjecie nr 3

Simon Stephens
Scena na Woli im. T. Łomnickiego
Premiera 10 lipca 2015 r.

Poznajcie Christophera jest matematycznym geniuszem i wie prawie wszystko o astronomii. Nie lubi tłumów, boi się obcych, nie odczytuje uczuć ani metafor. Właśnie został oskarżony o zabicie psa sąsiadki i postanowił sam znaleźć winnego. W trakcie śledztwa, odkrywa niewygodne tajemnice rodzinne i choć nigdy wcześniej nie opuścił samodzielnie własnej ulicy, wyrusza w ekscytującą wyprawę do Londynu.

Niezwykła opowieść o miłości, marzeniach i przełamywaniu własnych ograniczeń. Świat widzimy oczami młodego outsidera, który szczegółowo zapisuje każdy dzień.

Adaptacja światowego bestsellera Marka Haddona, książki, która zdobyła siedemnaście nagród literackich. Autorem adaptacji jest Simon Stephens jeden z najwybitniejszych współczesnych dramatopisarzy. Historia, która podbiła serca widzów w Londynie i na Broadwayu.

reżyseria: Jakub Krofta
przekład: Bogusława Plisz-Góral
scenografia, kostiumy: Aneta Suskiewicz
muzyka: SzaZa/Paweł Szamburski & Patryk Zakrocki
reżyseria światła: Olaf Tryzna
ruch sceniczny / choreografia: Aneta Jankowska
kierownik produkcji: Rafał Łukasz Renner

OBSADA:
Christopher: Krzysztof Szczepaniak
Siobhan, nauczycielka Christophera: Agnieszka Roszkowska
Ed, ojciec Christophera: Marcin Sztabiński
Judy, matka Christophera: Marta Król / Magdalena Czerwińska
Pani Shears, Pani Gascoyne, Numer44, Kobieta na ulicy, Kobieta w informacji, kobieta w Londynie, Głos: Anna Gajewska
Pani Alexander, Głos, Punkówa: Agata Wątróbska
Policjant, Pan Thompson, Rhodri, Mężczyzna za ladą, Sprzedawca, Głos, strażnik kolejowy, policjant Londyński: Robert T. Majewski
Roger/ Pan Shears, Wielebny Peters, Oficer dyżurny, Pan Wise, Wuj Terry, Policjant dworcowy,
Głos: Tomasz Budyta
21 i 22 stycznia oraz 16 i 17 lutego w spektaklach wystąpi Magdalena Czerwińska.

http://teatrdramatyczny.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2382&Itemid=773


W styczniu

Garderobiany
Zdjecie nr 3

Na afiszu Szekspirowski Król Lear. Szef teatralnej trupy, dla współpracowników „Sir”, ma zagrać tytułową rolę po raz dwieście dwudziesty siódmy. Jego siły słabną. Za kulisami towarzyszy mu garderobiany Norman.

Garderobiany to należąca do współczesnego kanonu sztuka o ulotności teatru, o osobistym i artystycznym spełnieniu, o samotności, lojalności i międzyludzkich grach. W roli Sira występuje Jan Englert, Garderobianego gra Janusz Gajos.

http://www.narodowy.pl/repertuar,spektakle,285,garderobiany.html


W grudniu

Zdjecie nr 3

Szopka krakowska
Teatr Lalka

T. i St. Estreicherowie
w spektaklu wykorzystano teksty: M.Ezenkiera, Z.Glogera, O.Kolberga, ks. M.Mioduszewskiego

  • Opracowanie dramaturgiczne Bohdan Radkowski
  • Reżyseria Bohdan Radkowski
  • Scenografia Adam Kilian
  • Opracowanie muzyczne Jerzy Dobrzański
  • Asystent reżysera Roman Holc
  • Przygotowanie wokalne Marita Książkiewicz
  • W obsadzie
    Beata Duda-Perzyna, Agnieszka Mazurek, Mirosława Płońska-Bartsch, Anna Porusiło-Dużyńska, Michał Burbo, Grzegorz Feluś, Roman Holc, Tomasz Mazurek, Andrzej Perzyna.

Premiera 6 grudnia 1997 r.
Dla widzów od lat 4 do 100
Czas trwania spektaklu 95 min. /z przerwą/

Szopka Krakowska nawiązuje do polskiej tradycji "chodzenia" z szopką po kolędzie. Czas Bożego Narodzenia skłania do refleksji, do wspólnego śpiewania i słuchania kolęd. Spektakl Bohdana Radkowskiego (scenariusz i reżyseria) oparty na tekstach Tadeusza i Stanisława Estreicherów oraz Oskara Kolberga wprowadza nas w niepowtarzalny klimat bożonarodzeniowy dzięki połączeniu religijnej i ludowej tradycji ze sztuką widowiskową.

http://www.teatrlalka.waw.pl/p_szopka.php


W listopadzie

Teatr Narodowy

Zdjecie nr 3

Fortepian pijany

Whittier w południowej Kalifornii, tu, gdzie dorastał. Korowód barwnych mieszkańców z dziwnymi życiorysami. Historie zmyślone i prawdziwe zarazem.

Lunatyczka sprzedająca warzywa, fryzjer pociągający z butelczyny na zapleczu i inne osobliwe postaci śpiewają Toma Waitsa. Pieśni amerykańskiego barda układają się w opowieść o życiowych wędrówkach, głębokich i przelotnych miłościach, wzruszeniach i żądzach. Intensywne doznania odciskają się w nieuładzonych dźwiękach – rozpięte między Bogiem a diabłem życie miasteczka Whittier ma smak słodko-gorzki.

układ piosenek i reżyseria: Marcin Przybylski
autor tłumaczeń: Roman Kołakowski
aranżacje muzyczne: Andrzej Perkman
scenografia, reżyseria światła: Anna Skupień, Katarzyna Szczurowska
kostiumy: Monika Onoszko
ruch sceniczny: Anna Gryszkówna

Zespół muzyczny w składzie:
Andrzej Perkman – instrumenty klawiszowe, gitara
Bartosz Tkacz / Wiesław Wysocki – saksofon
Wojciech Gumiński / Maciej Matysiak/ Konrad Kubicki/ Paweł Zwierzyński – kontrabas, gitara basowa
Jakub Kinsner / Bartosz Mikołaj Nazaruk / Mariusz Mocarski/ Szymon Linette / Fryderyk Młynarski – perkusja

https://www.narodowy.pl/repertuar,spektakle,56,fortepian_pijany.html


W październiku

Teatr Lalka

zdjecie nr 3

Wakacje Mikołajka
René Goscinny

  • Adaptacja Maria Wojtyszko
  • Reżyseria Jakub Krofta
  • Scenografia Marek Zákostelecký
  • Muzyka Vratislav Šramek
  • Ruch sceniczny Aneta Jankowska
  • Reżyseria światła Damian Pawella
  • W obsadzie
    Grzegorz Feluś, Aneta Harasimczuk, Roman Holc, Mazurek Tomasz, Wojciech Pałęcki, Andrzej Perzyna, Wojciech Słupiński, Piotr Tworek

Prapremiera polska 15 stycznia 2016r.
Dla widzów w wieku 7+
Czas trwania spektaklu 60 min bez przerwy

Nikt nie chce być dziecinny. "Dziecinny" oznacza tyle co głupi. Osoby dziecinnej nikt nie traktuje poważnie. Nawet kilkulatki wiedzą, że powinny zachowywać się "jak dorośli". Dlaczego więc czytelnicy na całym świecie uwielbiają serię książek o Mikołajku, której bohaterowie bez przerwy dają sobie "fangi w nos", płaczą z byle powodu i mimo dobrych chęci zwykle doprowadzają do szału swoich rodziców i nauczycieli? René Goscinny odkrył, że tak naprawdę wszyscy kochamy dziecinność. Podoba nam się to, że Mikołajek i jego koledzy spontanicznie wyrażają emocje i to, że zamiast dostosowywać się do ogólnie przyjętych reguł nieustannie próbują zmusić świat, żeby dopasował się do ich potrzeb. Kiedy czegoś chcą, walczą o to nie przebierając w środkach, a kiedy im się nie udaje po prostu zaczynają ryczeć w nadziei, że mama, tata, albo pani nauczycielka zlituje się nad nimi i w efekcie spełni ich żądania.

Spektakl "Wakacje Mikołajka" ,w reżyserii Jakuba Krofty, opowiada o momencie kryzysowym, który zagraża właśnie tej sympatycznej dziecinności głównego bohatera. Mikołajek po raz pierwszy wyjeżdża na letni obóz i spod opieki rodziców przechodzi pod władzę zasadniczego drużynowego, Pana Râteau. Zadaniem Pana Râteau jest sprawienie, żeby jego podopieczni stali się "prawdziwymi mężczyznami". Czy to może się udać?

http://www.teatrlalka.waw.pl/p_mikolajek.php


We wrześniu

„Dzień Dziecka” – premiera Teatru Rampa

Zdjecie nr 3

Teatr Rampa zaprasza dzieci i rodziców na wyjątkowy „DZIEŃ DZIECKA” – muzyczny spektakl, napisany specjalnie dla Teatru przez znanego artystę kabaretowego i dziennikarza, Tomasza Jachimka z muzyką Marcina Partyki, w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego, choreografia Jarosław Staniek. Ten zestaw twórców gwarantuje doskonałą zabawę dla całej rodziny, a zwłaszcza dla dzieci w wieku zerówkowym i wczesnoszkolnym.
Pan Jan, będąc Ważnym Dyrektorem, nie znajduje czasu dla swojej córki Paulinki. Ba, rozmawiając ciągle przez swoje telefony, nie zauważa nawet jej obecności. Sądzi przy tym, że córka nie powinna mieć o to do niego pretensji, ponieważ dzieci „to dopiero mają dobrze”, zajmują się przecież tylko zabawą i szkołą. Czy rzeczywiście tak jest? Pewnego dnia sam się o tym przekonuje, gdy dziwnym zrządzeniem losu staje się znowu małym Jasiem, który musi iść do szkoły… Przeżywa zwykły dzień dziecka, który w niczym nie przypomina tego świątecznego Dnia 1 czerwca… Ciekawe dlaczego?
Od 17 września w Teatrze Rampa Dzień Dziecka będzie można obchodzić przez cały rok, nie tylko 1 czerwca. Ten wyjątkowy spektakl da radość dzieciom, a dorosłym przypomni o tym, że oni też byli kiedyś dziećmi i warto o tym pamiętać…
Naszym dodatkowym prezentem dla małych i dużych widzów będzie kolorowy program z dołączoną do niego płytą ze wszystkimi piosenkami ze spektaklu oraz muzyką do samodzielnego śpiewania. Warto spróbować swoich sił, a nuż wydarzy się może coś niezwykłego…

https://www.narodowy.pl/repertuar,spektakle,56,fortepian_pijany.html


W lipcu i sierpniu

Fredro dla Dorosłych-Mężów i Żon


Zdjecie nr 3

Obsada:
Elwira - Jolanta Fraszyńska
Justysia - Joanna Liszowska
Alfred - Konrad Darocha
Wacław - Michał Żebrowski

Twórcy:
Reżyseria - Eugeniusz Korin
Scenografia - Paweł Dobrzycki
Kostiumy - Agnieszka Maciejak

Czas trwania spektaklu: 135 minut // 1 przerwa
Premiera: 01 października 2010

Twórcy:
Reżyseria - Andrzej Bubień
Scenografia - Anita Bojarska
Muzyka - Piotr Salaber

Arcydzieło światowego dramatu w Teatrze 6.piętro!

FREDRO DLA DOROSŁYCH – MĘŻÓW I ŻON to inteligentna zabawa z teatralną tradycją. Opowiadana z żywiołowym humorem historia o zdradzających i zdradzanych: mężach, żonach i ich kochankach, z zaskakującą puentą i dużą dozą niepoprawności.

Rewelacyjna gra aktorska, błyskotliwa inscenizacja, zaskakująca interpretacja i przyjemność słuchania polszczyzny w najlepszym wydaniu.

Zagrany od dnia premiery ponad 400 razy spektakl, jest wciąż oblegany przez widzów, a według rankingu tygodnika Wprost osiągnął status jednego z najchętniej oglądanych spektakli dramatycznych w Polsce. Dwukrotnie okrzyknięty „najlepszym”przez publiczność XV Festiwalu Oblicza Teatru (Najlepszy Spektakl oraz Najlepsza Aktorka Jolanta Fraszyńska). Od października 2010 roku FREDRO DLA DOROSŁYCH – MĘŻÓW I ŻON widnieje w stałym repertuarze na deskach Teatru 6.piętro.

Najbliższe spektakle: 05.07.2016, 06.07.2016, 27.08.2016, 28.08.2016

https://teatr6pietro.pl/spektakle/


W maju

Teatr 6.piętro

Zdjecie nr 3

Wujaszek Wania

Obsada:
Wujaszek - Wojciech Malajkat
Sieriebriakow - Piotr Machalica
Helena - Anna Dereszowska
Astrow - Michał Żebrowski
Sonia - Dorota Krempa
Matka - Joanna Żółkowska
Tieliegin - Miłogost Reczek
Niania - Irena Jun

Twórcy:
Reżyseria - Andrzej Bubień
Scenografia - Anita Bojarska
Muzyka - Piotr Salaber

Arcydzieło światowego dramatu w Teatrze 6.piętro!

Jedno z najważniejszych dzieł w kanonie literackiej klasyki – WUJASZEK WANIA Antoniego Czechowa rozpoczyna sezon 2015/2016 w Teatrze 6.piętro. Reżyseruje Andrzej Bubień.
Premiera już 21 listopada!
Ukończona w 1896 roku sztuka należy dziś do ścisłego kanonu klasyki dramatycznej, pozostając jedną z najbardziej cenionych i najczęściej wystawianych w dorobku Czechowa. Dzięki geniuszowi stylu i ponadczasowości zawartych w dramacie refleksji, WUJASZEK WANIA stanowi pozycję obowiązkową dla każdego miłośnika teatru.
Jednostajne życie w prowincjonalnym majątku przerywa przyjazd profesora Sieriebriakowa oraz jego młodej, pięknej żony. Pod wpływem tego zdarzenia rozpoczyna się subtelna gra prawdy i fałszu, podszyta typowymi dla Czechowa namiętnościami: pożądaniem, nadzieją, bólem niespełnienia, a nade wszystko – miłością i pragnieniem odmiany swojego losu.
Krąg postaci dramatu ożywia plejada znakomitych aktorów, od występującego w głównej roli Wojciecha Malajkata, przez Annę Dereszowską, Irenę Jun, Dorotę Krempę, Joannę Żółkowską, Piotra Machalicę, Miłogosta Reczka, po kreującego postać Astrowa Michała Żebrowskiego.
Ta, po czechowowsku, naprzemiennie śmieszna i straszna opowieść jest okazją do przejęcia się losem „człowieka zbędnego”, a także do spojrzenia na nas samych, podlegających codziennym presjom i życiowym dążeniom. Przygotowujący inscenizację dramatu Andrzej Bubień, po latach pracy na europejskich scenach dramatycznych i operowych (za które zbierał liczne nagrody i wyróżnienia, na czele z nominacją do rosyjskiej Złotej Maski), powraca do autora „Trzech sióstr”.
Jego spektakl dowodzi, że przenikliwość spojrzenia Czechowa nie straciła dziś nic ze swojej aktualności. Wraz z twórcami zapraszamy, aby temu spojrzeniu poddać własny codzienny trud oraz towarzyszące mu emocje.

https://teatr6pietro.pl/spektakle/wujaszek-wania/


Poprawiony: poniedziałek, 10 kwietnia 2017 12:06